П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 березня 2010 року Ялтинський міський суд Автономної Республіки Крим
у складі: головуючого судді – Чорної О.В., при секретарі – Маланчук А.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі Ялтинського міського суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Пансіонат «Веселий» (далі - пансіонат) до Сімеїзської селищної ради про визнання рішення недійсним, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач просить суд визнати недійсним рішення Сімеїзської селищної ради 41 сесії 5-го скликання № 1 від 26 березня 2009 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, розташованих в межах населених пунктів Сімеїзської селищної ради».
Вимоги мотивовані тим, що між пансіонатом та відповідачем 26 грудня 2005 року укладений договір оренди земельної ділянки. В процесі укладання договорів визначені істотні умови договору, в тому числі, розмір та порядок індексації орендної плати, яка може бути змінена лише за взаємною згодою сторін. Прийняття оскаржуваного рішення тягне за собою зміну розміру орендної плати без згоди орендаря, в односторонньому порядку, оскільки орендна плата визначається залежно від грошової оцінки земель. Відповідачем не була проведена економічна оцінка земель, що є основною для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, не проведена її державна експертиза та вона не була затверджена рішенням органа місцевого самоврядування. Рішення відповідача № 01 від 26 березня 2009 року є регуляторним актом, про оприлюднення проекту якого повинно бути повідомлено, після чого протягом п’яті робочих днів оприлюднюється проект регуляторного акту із аналізом регуляторного впливу. Оприлюднення проекту необхідно для надання можливості фізичним та юридичним особам подати зауваження та пропозиції, які розглядаються розробником проекту. Відповідачем не були дотримані вимоги чинного законодавства щодо повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акту та опублікування самого проекту, що позбавило пансіонат можливості надати свої зауваження щодо прийняття регуляторного акту. Крім того, в оскаржуваному рішенні відсутні реквізити технічної документації з нормативної грошової оцінки, а також перелік та склад документації (графічні та текстові матеріали), що порушує права орендаря, оскільки позбавляє можливості ознайомитись з обґрунтуванням розрахунків ставок орендної плати.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні з позовною заявою не погодився. Заперечення мотивовані тим, що рішення Сімеїзської селищної ради № 1 від 26 березня 2009 року прийняте в межах повноважень суб’єкта владних повноважень, який повинний проводити нормативну грошову оцінку земель у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення – не рідше ніж один раз на 5-7 років. П. 13 договору оренди з пансіонатом встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі зміни грошової оцінки. Тобто, оскаржуване рішення ніяким чином не порушує прав позивача. Недотримання правових норм при прийнятті правового акту може бути підставою для визнання його недійсним тільки у випадку, коли порушення спричинили прийняття неправильного акту. В даному випадку оскаржуване рішення узгоджується з вимогами чинного законодавства і прийнятий відповідно до обставин, що склалися, є правильним по суті, тому не може бути визнане недійсним. Відповідно до економічної оцінки земель, то вона є підставою для проведення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, а для земель інших категорій вона є інформаційною базою. Крім того, економічна оцінка земель була проведена в 1988 році, на даний час вона є дійсною. Розробником технічної документації нормативної грошової оцінки земель були використані матеріали економічної оцінки територій, розрахунок проводився з урахуванням економіко-планувальних зон, що відповідає вимогам чинного законодавства. Закон України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» не може бути застосований до рішення № 1 від 26 березня 2009 року Сімеїзської селищної ради, оскільки при прийняття зазначеного рішення слід керуватись вимогами Законів України «Про оцінку земель» та «Про місцеве самоврядування в Україні».
Вислухавши сторони, дослідивши докази, суд, приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню за наступних підстав :
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування та їх посадови особи зобов’язані діяти лише на підставі та у межах повноважень та засобами, передбаченими Конституцією та законами України.
Зазначені положення Конституції України кореспондовані в ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов’язковими для виконання на відповідній території.
У відповідності із ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до п.34 ч.1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської Ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до вимог ч.ч. 1 ст. 93 Земельного Кодексу України, ст. 1, п. в ч. 2 ст. 5 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки – це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно із ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
У відповідності із ст. 15 зазначеного закону однією з істотних умов договору є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата (стаття 2 Закону України «Про плату за землю»).
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про плату за землю» розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (ст. 21 Закону України «Про оренду землі»).
Відповідно до ст.1 Закону України «Про оцінку землі» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно із ст. 5, 13 зазначеного закону обов’язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до ст. 201 Земельного Кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
У відповідності із ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення – не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.
За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація (стаття 20 Закону України «Про оцінку земель»).
Розробниками технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є юридичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає державній експертизі відповідно до закону (стаття 21 Закону України «Про оцінку земель»).
Згідно до ст. 23 зазначеного закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Відповідно до положень ст. 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» рішення Сімеїзської селищної ради 41-ї сесії 5-го скликання № 1 від 26 березня 2009 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, розташованих в межах населених пунктів Сімеїзської селищної ради» є регуляторним актом.
Принципи державної регуляторної політики встановлені ст. 4 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», ними є: доцільність, адекватність, ефективність, збалансованість, передбачуваність, прозорість та врахування громадської думки.
Стосовно кожного проекту регуляторного акта до його оприлюднення з метою одержання зауважень та пропозицій його розробником готується аналіз регуляторного впливу (ст.8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»).
Згідно із ст. 9 вказаного закону кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань.
Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього закону.
Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього закону, не пізніше п’яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.
Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу.
Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов’язковому розгляду розробником цього проекту.
У відповідності із ст. 12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності – у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
Згідно із ст. 13 зазначеного закону план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднення шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності – у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет.
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акту та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності – у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.
У відповідності із ст. 31 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» сільські, селищні, міські ради з метою реалізації покладених на них цим законом повноважень у здійсненні державної регуляторної політики можуть створювати у своєму складі постійні комісії з питань реалізації державної регуляторної політики або можуть покладати ці повноваження на одну з існуючих постійних комісій відповідної ради (відповідальна постійна комісія).
Згідно із статтею 34 вказаного закону кожен проект регуляторного акта, що внесений на розгляд до сільської, селищної, міської ради подається до відповідальної постійної комісії для вивчення та надання висновків по відповідність проекту регуляторного акта вимогам статей 4, 8 цього закону.
Висновки відповідальної постійної комісії готуються на підставі аналізу регуляторного впливу.
Висновки відповідальної постійної комісії передаються для вивчення до постійної комісії, до сфери відання якої належить супроводження розгляду проекту регуляторного акта.
Стаття 36 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» встановлює, що регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин:
- відсутній аналіз регуляторного впливу;
- проект регуляторного акта не був оприлюднений.
Судом встановлено, що між пансіонатом та Сімеїзською селищною радою 26 грудня 2005 року укладений договір оренди, відповідно до якого позивачу передана в термінове платне користування земельна ділянка площею 5,4400 га для будівництва та обслуговування рекреаційного центру – пансіонату за адресою: с. Оползневе, вул. Партизанська, 1 (а.с. 19-22).
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель відповідно до вимог ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» виконана на підставі рішення органу місцевого самоврядування, що підтверджується висновком Державної експертизи землевпорядної документації (а.с. 65-69).
За результатами нормативної грошової оцінки земель, розташованих в межах населених пунктів Сімеїзської селищної ради, зорема с. Оползневе, з дотриманням вимог ст. ст. 6, 20 Закону України «Про оцінку земель» виконана технічна документація в 2008 році (а.с. 74-97).
На виконання вимог ст. 21 Закону України «Про оцінку земель» державна експертиза зазначеної технічної документації проведена у відділі держземекспертизи та контролю за дотриманням ліцензійних умов Рескомзему АР Крим шляхом розгляду матеріалів та залучення експертів, що підтверджується висновком від 13 січня 2009 року з відміткою від 20 березня 2009 року про те, що зауваження усунені (а.с. 65-69).
Відповідно до висновків бюджетної комісії з питань планування, бюджету та фінансів Сімеїзської селищної ради від 25 березня 2009 року Сімеїзській селищній ради рекомендоване затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель, розташованих в межах населених пунктів Сімеїзської селищної ради (а.с. 100).
Рішенням Сімеїзської селищної ради 41-ї сесії 5-го скликання № 1 від 26 березня 2009 року на виконання ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель, розташованих в межах населених пунктів Сімеїзської селищної ради (а.с. 50).
Зазначене рішення опубліковане в газеті «Кримська газета» 31 березня 2009 року (а.с. 64).
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що при проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів Сімеїзської селищної ради відповідач діяв з порушенням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», що є передумовою порушення прав позивача.
В порушення вимог ст.ст. 8, 9, 13, 34 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» Сімеїзською селищною радою не розроблений та не опублікований у встановленому порядку аналіз регуляторного впливу оскаржуваного рішення; не було опубліковане повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акту та сам проект оскаржуваного рішення; не наданий позивачу та іншим особам термін для надання зауважень та пропозицій щодо прийняття оскаржуваного рішення; висновки відповідальної постійної комісії виготовлені не на підставі аналізу регуляторного впливу; висновки відповідальної постійної комісії не передавались для вивчення до постійної комісії, до сфери відання якої належить супроводження розгляду проекту регуляторного акта.
Зазначені порушення впливають на правомірність оскаржуваного рішення та суттєво порушують права ТОВ «Пансіонат «Веселий» та інших осіб, оскільки позивач був позбавлений можливості ознайомитись з проектом регуляторного акту та подати на нього свої зауваження та пропозиції.
При цьому, не можуть бути прийняті до уваги доводи позивача щодо не проведення Сімеїзською селищною радою економічної оцінки землі, оскільки відповідно до пункту 1.4. Наказу Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11 «Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів матеріали економічної оцінки території є інформаційною базою для нормативної грошової оцінки».
Крім того, така оцінка відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 «Про методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» проведена в 1988 році (розділ 2 пункт 5).
Зазначена економічна оцінка землі на даний час є дійсною, інша економічна оцінка в Україні не проводилась.
Відповідно до дослідженої в судовому засіданні технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, розташованих в межах населених пунктів Сімеїзської селищної ради матеріали економічної оцінки територій є вихідними даними для відповідних розрахунків.
Суд не приймає до уваги посилання представника відповідача на роз’яснення Вищого Арбітражного суду України щодо неможливості визнання акта недійсним з підстав не дотримання вимог порядку його прийняття, якщо по суті рішення є правомірним, так як рішення № 1 від 26 березня 2009 року порушує права позивача на ознайомлення з проектом регуляторного акту, аналізом регуляторного впливу, подачу на рішення зауважень та пропозицій. Таким чином, в даному випадку неможливо достовірно стверджувати, що рішення є вірним по суті і прийняте відповідно до обставин, що склалися, оскільки воно не узгоджується з вимогами чинного законодавства України.
Ялтинська міська рада при прийнятті оскаржуваного рішення діяла з порушенням вимог чинного законодавства України. Оскаржуване рішення порушує права, свободи, інтереси позивача, тому повинно бути визнане незаконним та скасоване.
Суд вважає, що в порядку ст. 11 ч. 2 КАС України необхідно вийти за межі позовних вимог, оскільки це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів позивача та визнати оскаржуване рішення суб’єкта владних повноважень № 1 від 26 березня 2009 року незаконним та скасувати його, оскільки зазначене рішення порушує права позивача та прийняте з порушенням вимог чинного законодавства України.
Таким чином, з’ясувавши всі обставини та докази, оцінивши їх у сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги необхідно задовольнити у повному обсязі, оскільки тільки таким чином може бути поновлено порушене право позивача.
На підставі викладеного, керуючись с т.ст. 13, 14, 19, 41, 55, 140, 144 Конституції України, ст.ст. 93, 200, 201 Земельного Кодексу України, ст.ст. 10, 25, 24, 26, 46, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст. 2, 19 Закону України «Про плату за землю», ст.ст.5, 13, 15, 21 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 1, 5, 7, 13, 15, 17, 18, 20, 21, 23 Закону України «Про оцінку земель», ст.ст. 1, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 31, 32, 33, 34, 35, 36 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 «Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11 «Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», ст. ст. 2, 6, 9, 10, 11, 14, 17, 71, 72, 159-163 КАС України, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов товариства з обмеженою відповідальністю «Пансіонат «Веселий» - задовольнити.
Рішення Сімеїзської селищної ради 41 сесії 5-го скликання № 1 від 26 березня 2009 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, розташованих в межах населених пунктів Сімеїзської селищної ради» визнати незаконним та скасувати його.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Севастопольського Апеляційного Адміністративного суду через Ялтинський міський суд в порядку та строки, встановлені ст. 186 КАС України.
СУДДЯ -