...
Вих. № А-002 від 02 лютого 2011 року
Державне агентство земельних ресурсів України
03151, м. Київ, вул. Народного ополчення, 3
Копії:
Міністерство юстиції України
01001, м. Київ, вул. Городецького, 13
Міністерство економічного розвитку і торгівлі України
01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2
Міністерство фінансів України
01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2
Щодо проекту регуляторного акту
Громадське об'єднання «ЗЕМЛЕВЛАСНИК» розглянуло проект наказу Державного агентства земельних ресурсів України «Про затвердження розмірів плати» (далі – проект регуляторного акту), яким передбачається встановлення розмірів плати за:
- формування файлу обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (обмінного файла);
- формування файлу обміну даними про результати робіт з оцінки земель в електронному вигляді (обмінного файла);
- перевірка файлу обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (обмінного файла), файлу обміну даними про результати робіт з оцінки земель в електронному вигляді (обмінного файла);
- заповнення одного бланка/додатка до бланка державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою з використанням автоматизованої системи державного земельного кадастру;
- внесення відомостей до автоматизованої системи державного земельного кадастру;
- пошук та надання інформації з автоматизованої системи державного земельного кадастру в паперовому або електронному вигляді про стан:
здійснення державної реєстрації земельної ділянки та державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди (суборенди) земельної ділянки, земельного сервітуту, емфітевзису або суперфіцію;
формування витягу з Поземельної книги/державного земельного кадастру;
визначення кадастрового номера земельної ділянки;
- пошук та надання інформації з автоматизованої системи державного земельного кадастру шляхом надсилання SMS повідомлення про стан:
здійснення державної реєстрації земельної ділянки та державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди (суборенди) земельної ділянки, земельного сервітуту, емфітевзису або суперфіцію;
формування витягу з Поземельної книги/державного земельного кадастру;
визначення кадастрового номера земельної ділянки;
використання інформаційних сервісів автоматизованої системи державного земельного кадастру або програмного забезпечення для формування файлу обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (обмінного файла), файлу обміну даними про результати робіт з оцінки земель в електронному вигляді (обмінного файла).
Детальний аналіз запропонованого проекту регуляторного акту дозволив виявити наступні зауваження:
1. Підставою для розробки проекту регуляторного акту, на думку розробників, є пункт 21 Повноважень центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін і тарифів на окремі види продукції, товарів і послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 р. № 1548.
В той же час, згаданою постановою КМУ встановлено, що визначено, що Держкомзем за погодженням з Мінфіном та Мінекономіки:
встановлює ціни (тарифи) на розроблення документації із землеустрою та проведення землеоціночних робіт;
визначає граничні розміри плати з виконання землевпорядних робіт у разі безоплатної передачі громадянам України земельних ділянок відповідно до законодавства.
Згідно Закону України від 22.05.2003 № 858-IV «Про землеустрій», землеустрій – це сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних утворень, суб’єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил. Види робіт із землеустрою - це обстежувальні, вишукувальні, топографо-геодезичні, картографічні, проектні та проектно-вишукувальні роботи, що виконуються з метою складання документації із землеустрою. Надання платних послуг щодо ведення державної реєстрації земельних ділянок, згідно чинного законодавства України, до робіт із землеустрою не належить.
Таким чином, постанова Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» не надає Держземагентству права встановлювати власними регуляторними актами вартість адміністративних послуг, пов’язаних із державною реєстрацією земельних ділянок та веденням державного земельного кадастру.
2. Розробниками не наведене кошторисне обґрунтування та опис способів розрахунку «Розмірів плати за деякі послуги», які пропонується затвердити пропонованим наказом Держземагентства, що не дозволяє оцінювати їх адекватність та коректність. Зважаючи на особливості планування, обліку і звітності, а також надання послуг бюджетними установами, необхідно навести окремі розрахунки щодо собівартості надання послуг територіальними органами Держземагентства (бюджетними установами) та державними підприємствами (господарюючими суб’єктами).
Відповідні обґрунтування слід навести у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.2010 № 66 «Про затвердження Методики визначення собівартості платних адміністративних послуг».
3. Розробниками неналежним чином здійснено визначення очікуваних результатів прийняття акта, оскільки його прийняття призведе до понесення додаткових затрат учасниками земельних відносин: суб’єктами господарювання, що виконують роботи із землеустрою, а також громадянами та юридичними особами – власниками землі та землекористувачами.
Відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308, розробникам варто було б застосувати метод аналізу вигод та витрат. Розмір кожної вигоди та витрати має бути обчислений з використанням статистичних даних, даних наукових досліджень та опитувань, а також даних, одержаних з інших джерел. На підставі обчисленого розміру кожної вигоди та витрати підсумовується загальний розмір.
Фактично відповідний аналіз розробниками не проведено.
4. Особливе занепокоєння викликає те, що фактично пропонованим мова йдеться про ціноутворення при наданні платних адміністративних послуг державними підприємствами. При цьому авторами проекту наказу не взято до уваги вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 05.01.2011 № 33 «Деякі питання надання платних адміністративних послуг», якою установлено, що з 1 березня 2011 р. надання платних адміністративних послуг здійснюється виключно бюджетними установами, а також підприємствами, небюджетними установами та організаціями, на які законодавчими актами або міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, покладено повноваження щодо надання таких послуг, і державними підприємствами, що належать до сфери управління Державної служби технічного регулювання.
У даний час в Україні відсутні законодавчі акти або міжнародні договори України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, котрі визначали б право державних підприємств центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів (Держземагентства) надавати платні адміністративні послуги.
5. Проектом регуляторного акту передбачається, що кошти, що надходять як плата за надання державними підприємствами, які належать до сфери управління Держземагентства, послуг, зараховуються на їх поточні рахунки, відкриті в установах банків, і використовуються виключно на забезпечення надання цих послуг та розвиток автоматизованої системи державного земельного кадастру. Це суперечить вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 05.01.2011 № 33 «Деякі питання надання платних адміністративних послуг», згідно якої відповідні рахунки мають бути відкрити в органах Державної казначейської служби.
Зважаючи на вищевикладене, ГО «Землевласник» вважає проект наказу Державного агентства земельних ресурсів України «Про затвердження розмірів плати» таким, що підготовлений із порушенням вимог нормативно-правових актів у сфері державної регуляторної політики, і пропонує Державному агентству земельних ресурсів України відмовитись від його прийняття.
Ми також просимо Держземагентство забезпечити проведення антикорупційної експертизи проекту наказу «Про затвердження розмірів плати» у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 08.12.2009 № 1346 «Про затвердження Методології проведення антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів», оскільки є підозри щодо наявності у запропонованому проекті регуляторного акту таких основних корупціогенних чинників як:
1) перевищення повноважень;
2) встановлення завищених вимог до фізичних та юридичних осіб;
3) використання прав фізичних та юридичних осіб залежно від інтересів посадової чи службової особи державного органу;
4) надмірна свобода підзаконного нормотворення;
5) хибні цілі та пріоритети;
6) наявність діянь, які можуть допускати чи провокувати вчинення корупційних правопорушень;
7) порушення балансу інтересів;
8) ухилення від установленої процедури.
Просимо поінформувати Громадське об’єднання «Землевласник» про результати розгляду наданих нами зауважень та пропозицій за адресою 02222, м. Київ, вул. Сабурова, 9/61, кв.79.
З повагою,
Голова Правління
Громадської організації
«Землевласник» К. Юзефович