Аргументи проти застосування типового договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки при виконанні ст.118 ЗКУ – порядку безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
1. Згідно з текстом
Постанови КМУ від 04.04.2004 №266 «відповідно до частини другої статті 123 Земельного кодексу України» затверджено Типовий договір про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. При цьому жодних посилань на статтю статті 118 ЗКУ текст Постанови не передбачає.
2. Згідно з абзацом 2 частини 7 статті 118 ЗКУ проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. При цьому жодних посилань на статтю 123 ЗКУ текст статті 118 ЗКУ не передбачає.
3. Згідно з абзацом 3 частини 7 статті 118 ЗКУ у разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання … відповідний орган … місцевого самоврядування …, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє … відповідний орган … місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Отже, виходячи зі змісту статті 118 ЗКУ для розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки необхідно укласти договір, назва якого відрізняється від назви Типового договору, затвердженого Постановою КМУ №266.
4. Текст статті 123 ЗКУ, на яку посилається Постанова КМУ від 04.04.2004 №266, не має жодних посилань на статтю 118 ЗКУ.
Отже, ні прямо, ні опосередковано вимоги Постанови КМУ №266 наразі не стосуються порядку безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
5. Текст частини другої статті 123 ЗКУ (в нинішній редакції), на яку посилається Постанова КМУ від 04.04.2004 №266, взагалі не має жодних посилань на будь-який Типовий договір.
6. Типовий договір про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, текст якого затвердженого Постановою КМУ №266, передбачає дату укладання у форматі «___ ___________ 200__ р.», тобто не пізнішу, ніж 31.12.2009р. Текст Розділу 4 Типового договору «Строк виконання робіт», зокрема, початок робіт та їх закінчення також передбачає дату у форматі «___ ___________ 200__ р.», тобто не пізнішу, ніж 31.12.2009р.
Отже, починаючи з 01.01.2010 відсутня фізична можливість укладання договору, відповідного Типовому, затвердженому Постановою КМУ №266.
6. Розділи Типового договору «Підписи сторін», а також аналогічні розділи Додатку 2 та 3 до Типового договору, передбачають необхідність наявності печатки Замовника (про що свідчить наявність позначки «м.п.» під графою «Підпис замовника»), що прямо суперечить частині 6 статті 118 ЗКУ (органам влади забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею; особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки – громадянин не зобов’язаний мати особисту печатку).
7. Текст Додатку 1 до Типового договору «Завдання на виконання робіт» прямо суперечить вимогам ЗКУ, а саме:
- всупереч абзацу 3 частини 7 статті 118 ЗКУ, абзацу 3 частини 3 статті 123 ЗКУ Типовий договір передбачає єдину підставу виконання робіт: рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування, виключаючи можливість виконання таких робіт внаслідок бездіяльності вказаних органів влади;
- всупереч абзацу 1 частини 6 статті 118 ЗКУ Типовий договір, зокрема, вихідні дані, зазначені у Завданні на виконання робіт, передбачають необхідність наявності таких документів:
- матеріалів вибору місця розташування об'єкта,
- викопіювання (фрагменту) з планово-картографічних матеріалів (генерального плану будівництва об'єкта, затвердженої містобудівної документації, проекту землеустрою тощо), державні будівельні норми, що обґрунтовують розмір земельної ділянки;
- наявних обмежень;
- земельних сервітутів;
- умов надання земельної ділянки,
позаяк частиною 6 статті 118 ЗКУ органам влади забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
8. Жодним документом чітко не визначено, але за принципом замовчування вважається, що Вихідні дані для виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки виготовляються виключно з ініціативи та на особистих зв’язках Замовника.
Взагалі то так і повинно бути, але законодавець фактично нічим не заборонив Виконавцю (а посадові особи Держземагенства навіть заохочують) і після підписання Договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки «кататися» на Замовнику, вимагаючи від останнього в процесі виконання проекту відведення надання різноманітних папірців на кшталт перелічених нижче:
- Замовник зобов’язаний підписати завідомо не вигідний для себе документ під назвою «Завдання на виконання робіт» - один тільки пошук наявних обмежень та земельних сервітутів чого вартує;
- Замовник зобов’язаний підписати акт погодження меж земельної ділянки з суміжними користувачами та квартальною;
- Замовник зобов’язаний підписати акт погодження меж земельної ділянки з представником міської ради;
- Замовник на вимогу Представника міської ради зобов’язаний забезпечити занесення даних про запроектовану ділянку до місцевого архіву містобудівного кадастру (без цього Представник міської ради не підпише акт погодження меж земельної ділянки; фактично змушують сплатити послуги третьої особи, що має доступ до даних містобудівного кадастру);
- Замовник зобов’язаний підписати акт прийому-передачі межових знаків земельної ділянки з суміжними користувачами (йти по сусідах по другому колу – раніше було підписано акт погодження меж земельної ділянки);
- Замовник забезпечує наявність у Проекті відведення фрагменту генерального плану;
- Замовник забезпечує наявність у Проекті відведення витягу з містобудівного кадастру;
- Замовник зобов’язаний сплатити роботу третьої особи по створенню електронного документу (а це взагалі суто корупційна складова роботи окремих осіб місцевих органів Держземагенства – без пред’явлення оригіналу цієї квитанції практично неможливо отримати витяг з ДЗК)
Таким чином, за Виконавцем залишається функція виготовлення макету проекту відведення, сканування та походи на поклон до місцевого органу Держземагенства за підписами та узгодженнями (витяг з форми 6-зем, витяг з ДЗК, отримання висновку держземекспертизи та ін.).
Як особисто мені вбачається з елементарних логічних міркувань після підписання Договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Замовник повинен
сприяти, але на відміну від Виконавця
не зобов’язаний надавати до складу проекту відведення будь-які письмові довідки, узгодження та інші папірці, адже саме Виконавець на відміну від Замовника володіє необхідним рівнем кваліфікації та обсягом знань.
Іншими словами, всі папери (вихідні дані) від Замовника Виконавець отримує ще
до підписання Договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, і саме Виконавець як особа кваліфікована і обізнана може оцінити ступінь їх достатності/недостатності, та вірогідність реалізації потенційного проекту відведення. При недостатності вихідних даних та маловірогідній реалізації проекту Договір про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Виконавець просто не підпише!
Таким чином, на підставі вищенаведеного,
вимоги застосування типового договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у його нинішній редакції при виконанні ст.118 ЗКУ – порядку безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами – на моє глибоке переконання
є неправомірними і безглуздими, а Типовий договір підлягає негайному приведенню у відповідність до вимог чинного законодавства.