Ось розяснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Підсумовуючи вищенаведене та враховуючи, що органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради (частина четверта статті 140 Конституції України), які здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад, вважаємо, що термін «власність відповідної територіальної громади», про який йдеться у зверненні, стосується об’єктів комунальної власності, в тому числі земель, територіальної громади відповідно села, селища, міста і не включає об’єктів їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
У Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування розглянуто Ваше звернення щодо надання роз’яснення стосовно розуміння терміну «власність відповідної територіальної громади», який вживається в пункті 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності».
З метою належного та всебічного розгляду вищевказаного питання, Ваше звернення надіслане до Державного агентства земельних ресурсів, Інституту законодавства Верховної Ради України та Науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування Національної академії правових наук України.
Фахівці вказаних установ зійшлись на думці, що термін «власність відповідної територіальної громади», який вживається в пункті 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», стосується об’єктів комунальної власності, в тому числі земель, територіальної громади відповідно села, селища, міста і не включає об’єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Розглядаючи порушене питання Комітет виходив з такого.
Відповідно до частини першої статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади – жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста – самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад (частина перша статті 142 Основного Закону України).
Згідно з частинами першою та четвертою статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на рухоме і нерухоме майно, землю, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності. Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.
Частинами першою, другою та шостою статті 83 Земельного кодексу України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування. Територіальні громади сіл, селищ, міст можуть об'єднувати на договірних засадах належні їм земельні ділянки комунальної власності. Управління зазначеними земельними ділянками здійснюється відповідно до закону.
Відповідно до статті 86 цього ж Кодексу суб'єктами права спільної власності на земельну ділянку можуть бути громадяни та юридичні особи, а також держава, територіальні громади. Суб'єктами права спільної власності на земельні ділянки територіальних громад можуть бути районні та обласні ради.
Пунктом 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» встановлено, що землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об’єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.
Підсумовуючи вищенаведене та враховуючи, що органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради (частина четверта статті 140 Конституції України), які здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад, вважаємо, що термін «власність відповідної територіальної громади», про який йдеться у зверненні, стосується об’єктів комунальної власності, в тому числі земель, територіальної громади відповідно села, селища, міста і не включає об’єктів їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
З повагою
Голова Комітету Д.ЖВАНІЯ