► Показати
Презентація “Проект JICA «Створення Національної інфраструктури геопросторових даних в Україні» (Акіра Нішимура, Керівник проекту JICA)
Презентація «Прототип Національної інфраструктури геопросторових даних в Україні» (Олександр Малюк, директор Департаменту топографо-геодезичної і картографічної діяльності Держгеокадастру)
Презентація «Геопросторова політика та роль EuroGeographics» (Домінік Копшевські, голова Мережі з обміну знаннями з питань політики, EuroGeographics)
Презентація «Діяльність UN-GGIM: Europe з питань управління геопросторовою інформацією» (Томаш Петек, член виконавчого комітету Європейського відділення Групи експертів ООН з глобального управління геопросторовою інформацією (UN-GGIM: Europe)
Презентація «Розвиток Європейських локаційних сервісів» (Сауліус Урбанас, консультант з питань розвитку сервісів, EuroGeographics)
Презентація «Впровадження INSPIRE: як це реалізовано в Польщі?» (Ева Сурма, Головне управління геодезії і картографії Польщі (GUGIK)
Презентація «Впровадження INSPIRE у Федеративній Республіці Німеччина» (Аня Хопфшток, Член Координаційної ради ІПД ФРН, Генеральне агентство з картографії та геодезії)
Презентація «Впровадження НІГД в Словенії» (Томаш Петек, Служба геодезії і картографії Республіки Словенія)
Презентація «Нові інформаційні технології для управління землями у Франції» (Робер Левек, директор Національної федерації товариств земельного устрою та розвитку сільських територій Франції (SAFER)
Презентація «Досвід Норвегії у створенні та використанні НІГД» (Хельге Онсруд, керівник міжнародних сервісів, Картографічна служба Норвегії (Kartverket)
Презентація «Співробітництво та сталість як передумови розвитку ІПД у Швеції» (Петер Васстрьом, керівник Департаменту міжнародних послуг Шведського управління картографії, кадастру та реєстрації земель (Landmatriat)
Презентація «Огляд політики НІГД у Фінляндії» (Пекка Хальме, Директор з питань стратегічного розвитку, Національна земельна служба Фінляндії)
Презентація «Латвійське агентство геопросторової інформації та його роль в Національній інфраструктурі геопросторових даних» (Полковник Мартінс Ліберц, Директор Латвійського агентства геопросторової інформації)
Презентація «НІГД та стандарти геопросторової інформації в Японії» (Джун Сато, Агентство геопросторової інформації Японії (GSI)
Презентація «Розвиток інфраструктури геопросторових даних в Молдові» (Маріа Овдій, директор Департаменту топографії та геодезії Агентства з питань земель та кадастру Молдови)
Презентація «Геоінформаційні дані в державних інформаційних системах державного земельного кадастру» (Марина Літрєєва, директор Департаменту ГІС ДП «Національне кадастрове агентство»)
Презентація «ІПД в Хорватії: від версії 1.0 до версії 2.0» (Томіслав Сіселі, начальник Відділу геопросторової інформації Державної геодезичної адміністрації Хорватії)
Презентація «Стан впровадження ІПД в Румунії» (Константін Ене, керівник Директорату з питань геоінформаційних систем Національного агентства кадастру та реєстрації земель Румунії)
► Показати
ВИСНОВОК
на проект Закону України «Про національну інфраструктуру
геопросторових даних» (реєстр. № 2370 від 01.11.2019 р.)
Як вказано у преамбулі законопроекту, «цей Закон встановлює загальні правові основи створення, функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних (далі – НІГД), спрямованої на забезпечення ефективного прийняття управлінських рішень органами державної влади та органами місцевого самоврядування, задоволення потреб суспільства в усіх видах географічної інформації, інтегрування в глобальну і європейську інфраструктури геопросторових даних».
Для забезпечення цього у проекті визначаються: загальні поняття, що застосовуються у цій сфері; правовий статус геопросторових даних та метаданих; засади створення, функціонування та розвитку НІГД; повноваження суб’єктів у сфері НІГД тощо. У розділі V «Прикінцеві та перехідні положення» проекту пропонується внести відповідні зміни до Кодексу України про надра, Земельного, Водного, Лісового кодексів України, законів України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», «Про Державний земельний кадастр», «Про природно-заповідний фонд України» тощо.
Головне управління, проаналізувавши проект у межах відведеного часу, вважає за доцільне висловити щодо його змісту наступне.
1. Відповідно до преамбули законопроекту в ньому мають визначатися, зокрема, загальні правові основи «інтегрування в глобальну і європейську інфраструктури геопросторових даних». Проте у подальшому у проекті положення щодо правового регулювання вказаного питання відсутні. У зв’язку з цим пропонуємо внести до проекту відповідні доповнення або виключити з преамбули посилання на таке інтегрування.
2. Окремі положення проекту не узгоджуються між собою. Наприклад, у частині 2 статті 5 встановлюється, що базовими геопросторовими даними є відомості про: 1) координатно-просторову основу геопросторових даних; 2) державний кордон України; 3) адміністративно-територіальні одиниці, в тому числі їх межі, тощо. Водночас згідно з частиною 3 цієї статті склад базових геопросторових даних, зазначених у Додатку до цього Закону, визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку ведення національної інфраструктури геопросторових даних, тоді як у вказаному Додатку до закону йдеться про «набори (види) геопросторових даних», а не про базові геопросторові дані.
3. Термінологічний апарат проекту (стаття 1) вимагає доопрацювання. Наприклад, у пункті 5 частини 1 цієї статті «геопросторовий об’єкт» визначається як «об’єкт реального світу та пов’язані з ним відносини, що характеризуються певним місцезнаходженням на Землі і визначені у встановленій системі просторово-часових координат». Проте, на нашу думку, об’єкт реального світу у системі просторово-часових координат характеризують, перш за все, його ознаки (адреса, розташування на місцевості тощо), а не відносини, пов’язані з ним.
Крім цього, із змісту термінів «геопортал» (пункт 5 частини 1 статті 1), під яким розуміється «комплекс програмно-технічних засобів, мережевих сервісів та сервісів геопросторових даних, що забезпечують відображення в Інтернеті і доступ користувачів до геопросторових даних та метаданих для діяльності з ними», та «національний геопортал» (пункт 11 частини 1 статті 1), під яким, в свою чергу, розуміється «основний геопортал національної інфраструктури геопросторових даних, який забезпечує оприлюднення та доступ до геопросторових даних та метаданих», залишається незрозумілим, в чому саме полягає відмінність між ними. Вважаємо також, що у терміні «користувач» (пункт 9 частини 1 статті 1) їх перелік має бути доповнений органами державної влади та місцевого самоврядування.
4. У статті 3 проекту передбачається, що НІГД створюється, функціонує та розвивається на підставі таких принципів як: актуальність, достовірність, повнота, цілісність, точність, обґрунтованість, офіційність геопросторових даних; інтероперабельність та інтегрування геопросторових даних, одержаних з різних джерел; безстроковість та безперервність функціонування НІГД тощо.
Водночас відповідно до абзацу 9 частини 1 статті 11 Закону України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» створення і розвиток національної інфраструктури геопросторових даних віднесено до загальнодержавних топографо-геодезичних і картографічних робіт. Це означає, що на порядок створення і розвитку НІГД мають поширюватись визначені у статті 10 вказаного Закону основні вимоги щодо здійснення топографо-геодезичної і картографічної діяльності. Зокрема, йдеться про: додержання вимог стандартів та нормативно-технічної документації; розроблення, впровадження та організація програмного, технологічного і технічного забезпечення ефективного використання цифрових карт і геоінформаційних систем; виконання робіт методами і способами, безпечними для життя і здоров’я людей, стану довкілля та об’єктів, що мають історико-культурну цінність. У зв’язку з цим пропонуємо внести до статті 3 проекту відповідні зміни.
5. Пункт 5 частини 5 статті 5 проекту, в якому передбачено, що «базові геопросторові дані не повинні містити відомості, доступ до яких обмежено відповідно до законодавства», має бути узгоджений з частиною 2 статті 6 Закону України «Про інформацію», згідно з якою «право на інформацію може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку…». Вважаємо, що для цього слово «законодавства» у пункті 5 вказаної частини статті 5 проекту слід замінити на слово «закону».
6. У запропонованій у проекті редакції статті 7 «Створення, функціонування та розвиток національної інфраструктури геопросторових даних» розглядаються лише питання створення, функціонування та розвитку національного та інших геопорталів і не розглядаються відповідні питання щодо інших елементів НІГД. До того ж у визначенні НІГД (пункт 12 частини 1 статті 1 проекту) чітко не визначено, що вказані геопортали є частиною НІГД, що може ускладнити її створення та подальшу діяльність. У зв’язку з цим пропонуємо внести до проекту відповідні зміни.
7. За змістом термінів «виробник геопросторових даних» та «держатель геопросторових даних» (стаття 1 проекту) ними можуть бути органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи. Проте у розділі ІV проекту «Повноваження суб’єктів у сфері національної інфраструктури геопросторових даних» визначаються лише повноваження держателів геопросторових даних (стаття 15) і не визначаються повноваження виробників таких даних і користувачів ними. Варто також вказати, що термін «повноваження» застосовується до органів державної влади та місцевого самоврядування, щодо юридичних та фізичних осіб, то вони мають «права та обов’язки», а не «повноваження». Виходячи з цього, пропонуємо також змінити назву розділу на «Суб’єкти сфери національної інфраструктури геопросторових даних».
Крім цього, до вказаного розділу доцільно було б включити положення про здійснення державного контролю (нагляду) та відповідальність за правопорушення у відповідній сфері, а також про використання НІГД при прийнятті управліньских рішень органами державної влади та органами місцевого самоврядування (що передбачено у преамбулі законопроекту).
8. У статті 12 «Рада з національної інфраструктури геопросторових даних та її повноваження» проекту визначено правовий статус, склад, обов’язки та права Ради з національної інфраструктури геопросторових даних, яка «є колегіальним дорадчим органом при Кабінеті Міністрів України». Звертаємо увагу на те, що вказані положення не узгоджуються з частиною 3 статті 48 Закону України «Про Кабінет Міністрів України», відповідно до якої «завдання, склад та організація роботи консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів визначаються Кабінетом Міністрів України».
Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з подальшим врахуванням висловлених зауважень та пропозицій.
Керівник Головного управління С. А. Тихонюк
Вик.: С.В. Кузнєцова, М.Л. Муравська, А.К. Мусаєва