18 грудня набуває чинності новоприйнятий Закон України "Про оцінку впливу на довкілля". Почитати сам закон можна
тут або, якщо ліньки, коротко
тут.
Стаття 3 закону містить два пункти, що напряму стосуються землеустрою:
- сільськогосподарське та лісогосподарське освоєння, рекультивація та меліорація земель (управління водними ресурсами для ведення сільського господарства, у тому числі із зрошуванням і меліорацією) на територіях площею 20 гектарів і більше або на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду чи в їх охоронних зонах на площі 5 гектарів і більше, будівництво меліоративних систем та окремих об’єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем
- зміна цільового призначення земель сільськогосподарського призначення (якщо нове призначення відноситься хоча б до одного виду діяльності, зазначеного у частинах другій та третій цієї статті) та зміна цільового призначення особливо цінних земель
Якщо зміна цільового призначення земель сільськогосподарського призначення загалом зрозуміла (здебільшого, це буде з категорії 100 у категорію 900), то "зміна цільового призначення особливо цінних земель" викликає більше питань.
Що в нас наразі є:
Стаття 150 ЗКУ. Особливо цінні землі та порядок припинення прав на них
► Показати
1. До особливо цінних земель відносяться:
а) у складі земель сільськогосподарського призначення: чорноземи нееродовані несолонцюваті на лесових породах; лучно-чорноземні незасолені несолонцюваті суглинкові ґрунти; темно-сірі опідзолені ґрунти та чорноземи опідзолені на лесах і глеюваті; бурі гірсько-лісові та дерново-буроземні глибокі і середньо глибокі ґрунти; дерново-підзолисті суглинкові ґрунти; коричневі ґрунти Південного узбережжя Криму, дернові глибокі ґрунти Закарпаття;
б) торфовища з глибиною залягання торфу більше одного метра і осушені незалежно від глибини;
в) землі, надані в постійне користування НВАО "Масандра" та підприємствам, що входять до його складу; землі дослідних полів науково-дослідних установ і навчальних закладів;
г) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, землі історико-культурного призначення.
2. Припинення права постійного користування земельними ділянками особливо цінних земель, визначених у пунктах "в" і "г" частини першої цієї статті, з підстави добровільної відмови від користування ними або шляхом їх вилучення здійснюється за погодженням з Верховною Радою України.
3. Погодження матеріалів вилучення (викупу) земельних ділянок особливо цінних земель, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, провадиться Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, Київської і Севастопольської міських рад.
Частина 6 статті 20 ЗКУ щодо зміни цільового призначення особливо цінних земель
► Показати
Зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них об'єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв'язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об'єктів соціально-культурного призначення, об'єктів, пов'язаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов'язаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, віднесення земель, зазначених у пунктах "а" і "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, земель історико-культурного призначення.
Віднесення особливо цінних земель державної чи комунальної власності, визначених у пунктах "а" і "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, до земель інших категорій здійснюється за погодженням з Верховною Радою України.
Погодження матеріалів місця розташування об'єкта, що передбачається розмістити на земельній ділянці особливо цінних земель державної чи комунальної власності із зміною її цільового призначення, здійснюється за погодженням з Верховною Радою України в порядку, визначеному статтею 151 цього Кодексу.
Наказ Держкомзему "Про затвердження переліку особливо цінних груп ґрунтів" від 06.10.2003 р. №245
Стаття 1 Закону України "Про охорону земель" щодо тлумачення поняття "земля"
► Показати
земля - поверхня суші з ґрунтами, корисними копалинами та іншими природними елементами, що органічно поєднані та функціонують разом з нею
Виникають питання:
- чому не можна було нормально сформулювати цю тезу в ЗУ "Про оцінку впливу на довкілля": приміром, "зміна цільового призначення особливо цінних земель у випадках, передбачених частиною 6 статті 20 Земельного кодексу України"?
- де закінчується межа розуміння словосполучення "зміна цільового призначення особливо цінних земель": чи не вимагатимуть висновку з оцінки впливу на довкілля, якщо відводиться, приміром, земельна ділянка з особливо цінними ґрунтами АТОшнику із земель запасу під ОСГ; змінюється ЦП приватної ділянки з особливо цінними ґрунтами з ОСГ на садівництво тощо?
Оця новела потенційно може стати ще одним приводом для анулювання сертифікатів, якщо точно не визначитися з межою застосування норми.