Чому Україна не готова до екстериторіальності в питаннях реєстрації земельних ділянок
Я не маю звички писати у Фейсбуці про робочі моменти і зазвичай використовую його лише для того, щоб стежити за новинами. Проте нещодавні зміни у реєстрації земель змушують говорити про це публічно. І говорити на прикладах Броварського району, де вже є кричущі випадки «переходу» земель природоохоронного фонду та земель оборони у приватну власність.
Звертаюся до нещодавно призначеного Голови Держгеокадастру України Роман Лещенко з проханням розібратися у ситуації, що склалася у зв’язку введенням принципу екстериторіальності у сфері реєстрування землі.
Минулого тижня набрала чинності Постанова КМУ від 03.06.2020 № 455 «Деякі питання реалізації пілотного проєкту із запровадження принципу екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок». Відповідно до Постанови, рішення про держреєстрацію земельної ділянки приймається будь-яким державним кадастровим реєстратором територіальних органів Держгеокадастру. Обирається він системою Держгеокадастру за принципом випадковості. Якщо простою мовою, землі Броварського району можуть реєструватися, наприклад, спеціалістами в Одеській області чи Дніпропетровській. Термін реєстрації скорочується до 7 днів.
Тож державні кадастрові реєстратори в інших областях почали реєструвати земельні ділянки. І закрутилося: дублювання кадастрових номерів, реєстрація з накладанням і найстрашніше - шахраювання. Ось приклад: зареєстровані земельні ділянки в перші ж дні по принципу екстериторіальності кадастровими реєстраторами різних областей на території Літочківської сільської ради з кадастровими номерами 3221285200:04:010:0030, 3221285200:04:010:0031, 3221285200:04:010:0032 загальною площею 6 гектарів. Виникає питання, що ж з ним не так? А це землі природоохоронного фонду, на місці яких були зареєстровані земельні ділянки, згідно із сфальсифікованими державними актами на право приватної власності, які ніколи не реєструвались та не видавались. Але ж звідки реєстратору в іншому регіоні про це знати, якщо він приймає рішення наосліп, опираючись лише на сканкопії, що подають проектні організації, та не орієнтується на місцевості.
Маємо й інший випадок державної реєстрації земельної ділянки по принципу екстериторіальності. Ділянку 3221286801:01:058:0617 в прибережно-захисній смузі річки Десна по мовчазній згоді відвели у власність фізичній особі. Хоча раніше були не однократні вмотивовані відмови на надання дозволу на розробку проекту відведення Пухівською сільською радою, оскільки дана земельна ділянка належить до земель постійного користування Міністерства оборони України.
Національна кадастрова система поки що не заповнена в повному обсязі. І справа не лише у відсутності земельних ділянок, право власності на які виникло до 2004 року. Мова про відсутність актуальних даних, зокрема, про лісові землі (адже це не тільки «землі під деревами», а й ті що готуються під заліснення), землі водного фонду (землі під водоймами, прибережні захисні зони, смуги відведення), землі культурної спадщини (могили, кургани, охоронні зони навколо них), землі природо-заповідного фонду, відсутність даних містобудівного кадастру. Та хто на це зважає?!
І таких ситуацій, на мою особисту думку, багато. Адже є документи, які роками намагаються «проштовхнути», щоб зареєструвати земельні ділянки з усіма можливими порушеннями, і відтепер вони будуть завантажуватись до НКС, і землі будуть зареєстровані.
Діятиме принцип екстериторіальності протягом двох років. Як гадаєте, скільки природоохоронних чи заповідних зон, лісів, земель водного фонду відійдуть у приватне користування?!
► Показати
104299423_10219223816480388_8382041927853275434_n.jpg
104430657_10219223816600391_6542554191193905667_o.jpg
104478416_10219223816520389_5743237182179288169_n.jpg
104313083_10219223817240407_3562649392362236590_o.jpg
104419806_10219223817080403_8611959795277033383_n.jpg
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.