► Показати
Проект постанови розроблено на виконання пункту 2 Національного плану дій щодо боротьби з деградацією земель та опустелюванням, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 березня 2016 р. № 271-р «Про затвердження Національного плану дій щодо боротьби з деградацією земель та опустелювання».
Нормування в галузі охорони земель полягає у забезпеченні екологічної та санітарно-гігієнічної безпеки громадян шляхом визначення вимог щодо якості ґрунтів, їх родючості і допустимого антропогенного навантаження та господарського освоєння земель.
Актуальність нормування в галузі охорони земельних ресурсів обґрунтовується результатами аналізу даних агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення, які свідчать, що останніми роками стабільно фіксується від’ємний баланс гумусу та поживних речовин в ґрунті, спостерігається негативна тенденція перерозподілу площ за якісними показниками, зокрема збільшуються площі підкислених та солонцюватих ґрунтів. Не припиняються процеси ерозії, продовжується руйнування структури ґрунтів тощо.
Статтею 165 Земельного кодексу України, статтею 30 Закону України «Про охорону земель» (далі – Закон) встановлено, що одним з нормативів, якій встановлюється у галузі охорони земель та відтворення родючості ґрунтів є – нормативи якісного стану ґрунтів.
Цей Закон був прийнятий у 2003 році, проте до цього часу нормативи якісного стану ґрунтів не розроблені.
Нормування в галузі охорони земель полягає у забезпеченні екологічної та санітарно-гігієнічної безпеки громадян шляхом визначення вимог щодо якості ґрунтів, їх родючості і допустимого антропогенного навантаження та господарського освоєння земель.
Актуальність нормування в галузі охорони земельних ресурсів обґрунтовується результатами аналізу даних агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення, які свідчать, що останніми роками стабільно фіксується від’ємний баланс гумусу та поживних речовин в ґрунті, спостерігається негативна тенденція перерозподілу площ за якісними показниками, зокрема збільшуються площі підкислених та солонцюватих ґрунтів. Не припиняються процеси ерозії, продовжується руйнування структури ґрунтів тощо.
Статтею 165 Земельного кодексу України, статтею 30 Закону України «Про охорону земель» (далі – Закон) встановлено, що одним з нормативів, якій встановлюється у галузі охорони земель та відтворення родючості ґрунтів є – нормативи якісного стану ґрунтів.
Цей Закон був прийнятий у 2003 році, проте до цього часу нормативи якісного стану ґрунтів не розроблені.
► Показати
Відповідно до абзацу другого пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 7 червня 2017 р. № 413 “Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними” Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України” (далі – проект постанови), зокрема до Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004 р. № 220.
Законом України “Про охорону земель” визначено, що з метою здійснення контролю за динамікою родючості ґрунтів систематично проводиться їх агрохімічне обстеження, видаються агрохімічні паспорти, в яких фіксуються початкові та поточні рівні забезпечення поживними речовинами ґрунтів і рівні їх забруднення. Дані агрохімічної паспортизації земель використовуються в процесі регулювання земельних відносин, зокрема при передачі в оренду земельних ділянок.
Проте Типовим договором оренди землі не передбачено необхідності проводити агрохімічну паспортизацію земельних ділянок, що не відповідає вимогам Закону України “Про охорону земель” та не дає можливості здійснювати належний контроль за ефективним та раціональним використанням орендарями земельних ділянок, зокрема за якістю ґрунтів.
Використання земельних ділянок недобросовісними орендарями призводить до виснаження ґрунту, втрати його родючості та інших корисних властивостей ґрунтового покриву.
Тому для врегулювання порушеного питання, удосконалення механізму управління у сфері використання та охорони земель, збереження та відтворення родючості ґрунтів, відшкодування орендодавцю збитків у разі погіршення орендарем якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки проектом постанови передбачено внесення змін до Типового договору оренди землі.
Крім того, проектом постанови пропонується привести у відповідність з вимогами законодавства Положення про Державний фонд документації із землеустрою, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2004 р. № 1553, та Порядок проведення інвентаризації земель, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 р. № 513.
Законом України “Про охорону земель” визначено, що з метою здійснення контролю за динамікою родючості ґрунтів систематично проводиться їх агрохімічне обстеження, видаються агрохімічні паспорти, в яких фіксуються початкові та поточні рівні забезпечення поживними речовинами ґрунтів і рівні їх забруднення. Дані агрохімічної паспортизації земель використовуються в процесі регулювання земельних відносин, зокрема при передачі в оренду земельних ділянок.
Проте Типовим договором оренди землі не передбачено необхідності проводити агрохімічну паспортизацію земельних ділянок, що не відповідає вимогам Закону України “Про охорону земель” та не дає можливості здійснювати належний контроль за ефективним та раціональним використанням орендарями земельних ділянок, зокрема за якістю ґрунтів.
Використання земельних ділянок недобросовісними орендарями призводить до виснаження ґрунту, втрати його родючості та інших корисних властивостей ґрунтового покриву.
Тому для врегулювання порушеного питання, удосконалення механізму управління у сфері використання та охорони земель, збереження та відтворення родючості ґрунтів, відшкодування орендодавцю збитків у разі погіршення орендарем якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки проектом постанови передбачено внесення змін до Типового договору оренди землі.
Крім того, проектом постанови пропонується привести у відповідність з вимогами законодавства Положення про Державний фонд документації із землеустрою, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2004 р. № 1553, та Порядок проведення інвентаризації земель, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 р. № 513.
► Показати
Питання нормативної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) врегульовано Порядком нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) (далі – Порядок), затвердженим наказом Мінагрополітики України від 22.08.2013 № 508, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.09.2013 за № 1573/24105.
Відповідно до пункту 16 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 у разі внесення змін, доповнень або визнання таким, що втратив чинність, акта законодавства, відповідно до якого прийнято нормативно-правовий акт, орган, що видав цей нормативно-правовий акт, зобов’язаний у місячний термін внести до нього відповідні зміни, доповнення або визнати його таким, що втратив чинність.
Так, пункт 1.3 Порядку передбачає, що нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і дворами здійснюється відповідно до цього Порядку як земель промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2016 року № 831 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, якою передбачається зміна підходу до розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок, зокрема, під господарськими будівлями і дворами на землях сільськогосподарського призначення.
З огляду на зазначене пункт 1.3 Порядку потребує внесення відповідних змін.
Відповідно до пункту 2.11 Порядку значення та якісний стан водних об'єктів приймаються за даними Державного агентства водних ресурсів України, а екологічне значення – за даними Міністерства екології та природних ресурсів України.
Суб'єкти господарювання, що здійснюють розробку технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду для отримання екологічного значення конкретного водного об'єкту повинні звернутись до Міністерства екології та природних ресурсів України.
При практичному застосуванні положень Порядку, у Міністерстві екології та природних ресурсів України з'ясувалось, що надання величини коефіцієнта екологічного значення конкретного водного об'єкту є неможливим у зв'язку з відсутністю порядку та критеріїв визначення такого показника.
Відповідно до пропозиції Міністерства екології та природних ресурсів України з метою врегулювання визначення величини екологічного значення водного об'єкту при визначенні коефіцієнту, який враховує продуктивність водних об'єктів (Кв4), значення якого необхідні для розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок, пропонується внести зміни до пункту 2.11 Порядку та викласти в новій редакції додаток 17 до Порядку.
Також, у додатку 7 до Порядку таблиця “Коефіцієнти, які враховують склад угідь земельної ділянки (Кв1)” містить графу 3 “Номер графи державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма № 6-зем)”.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадилось згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1998 року за № 788/3228.
Відповідно до наказу Державної служби статистики України від 19.08.2015 № 190 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Державного комітету статистики України від 05 листопада 1998 року № 377 "Про затвердження форм державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем)», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2015 року за № 1084/27529 (набув чинності з 01.01.2016), вищезгаданий наказ було визнано таким, що втратив чинність.
Крім того, примітки до додатку 7 до Порядку містять посилання на нормативно-правові акти та норми, що втратили чинність.
Виходячи з викладеного, необхідно привести норми Порядку у відповідність з актами, що мають вищу юридичну силу а також з метою вдосконалення його положень.
Також набрав чинності новий Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 травня2017 року № 262, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31 травня 2017 року за № 679/30547. Отже необхідно привести у відповідність до вказаного наказу пункт 11 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777.
Відповідно до пункту 16 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 у разі внесення змін, доповнень або визнання таким, що втратив чинність, акта законодавства, відповідно до якого прийнято нормативно-правовий акт, орган, що видав цей нормативно-правовий акт, зобов’язаний у місячний термін внести до нього відповідні зміни, доповнення або визнати його таким, що втратив чинність.
Так, пункт 1.3 Порядку передбачає, що нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і дворами здійснюється відповідно до цього Порядку як земель промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2016 року № 831 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, якою передбачається зміна підходу до розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок, зокрема, під господарськими будівлями і дворами на землях сільськогосподарського призначення.
З огляду на зазначене пункт 1.3 Порядку потребує внесення відповідних змін.
Відповідно до пункту 2.11 Порядку значення та якісний стан водних об'єктів приймаються за даними Державного агентства водних ресурсів України, а екологічне значення – за даними Міністерства екології та природних ресурсів України.
Суб'єкти господарювання, що здійснюють розробку технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду для отримання екологічного значення конкретного водного об'єкту повинні звернутись до Міністерства екології та природних ресурсів України.
При практичному застосуванні положень Порядку, у Міністерстві екології та природних ресурсів України з'ясувалось, що надання величини коефіцієнта екологічного значення конкретного водного об'єкту є неможливим у зв'язку з відсутністю порядку та критеріїв визначення такого показника.
Відповідно до пропозиції Міністерства екології та природних ресурсів України з метою врегулювання визначення величини екологічного значення водного об'єкту при визначенні коефіцієнту, який враховує продуктивність водних об'єктів (Кв4), значення якого необхідні для розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок, пропонується внести зміни до пункту 2.11 Порядку та викласти в новій редакції додаток 17 до Порядку.
Також, у додатку 7 до Порядку таблиця “Коефіцієнти, які враховують склад угідь земельної ділянки (Кв1)” містить графу 3 “Номер графи державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма № 6-зем)”.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадилось згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1998 року за № 788/3228.
Відповідно до наказу Державної служби статистики України від 19.08.2015 № 190 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Державного комітету статистики України від 05 листопада 1998 року № 377 "Про затвердження форм державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем)», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2015 року за № 1084/27529 (набув чинності з 01.01.2016), вищезгаданий наказ було визнано таким, що втратив чинність.
Крім того, примітки до додатку 7 до Порядку містять посилання на нормативно-правові акти та норми, що втратили чинність.
Виходячи з викладеного, необхідно привести норми Порядку у відповідність з актами, що мають вищу юридичну силу а також з метою вдосконалення його положень.
Також набрав чинності новий Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 травня2017 року № 262, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31 травня 2017 року за № 679/30547. Отже необхідно привести у відповідність до вказаного наказу пункт 11 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777.