Закон про об'єднання територіальних громад

Нове законодавство, яке стосується земельних відносин
Правила форуму
Будьте уважними! Перед створенням теми перечитайте Правила форуму і ще раз перевірте, чи дана тема не існує. Теми, які дублюють інші, видаляються без попередження! Повідомлення, які містять не прихований адрес E-mail, видаляються без попередження!
Аватар користувача
SBB
Спец
Спец
Повідомлень: 869
З нами з: 15 квітня 2008 11:07
Репутація: 25
Область: м.Київ
Місце роботи: Юридичні послуги

Закон про об'єднання територіальних громад

Повідомлення SBB »

Закон про об'єднання територіальних громад, внесений Кабінетом Міністрів України
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webp ... 3511=42091
Ще не до кінця прочитав, але штука дуже цікава

Додано через 4 хвилини 48 секунд:
3) територія об’єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об’єднаної територіальної громади повинні відповідати межам сусідніх територіальних громад;
Легалізація територій сільрад?
Востаннє редагувалось 29 квітня 2015 15:44 користувачем SBB, всього редагувалось 2 разів.
Аватар користувача
zemkov
Спец
Спец
Повідомлень: 690
З нами з: 26 вересня 2007 20:45
Репутація: 0

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення zemkov »

Was ist das? -
“Стаття 15№ Сільський (селищний) староста"
O! Ja, ja! Отчень карашо! -
"4. Староста бере участь у засіданнях виконавчого комітету ради ... з правом дорадчого голосу."
Jedem das Seine, так сказать.
Аватар користувача
Chernov
Спец
Спец
Повідомлень: 2237
З нами з: 26 грудня 2007 08:13
Репутація: 18
Область: Запорізька
Місце роботи: Інше
Контактна інформація:

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення Chernov »

zemkov писав:Jedem das Seine, так сказать.
Кесарю - кесарево, слесарю - слесарево, а подготовке к дерибану - зеленую улицу... Кто-то очччень неглупый направляет процесс...
Аватар користувача
olegsss
Спец
Спец
Повідомлень: 98
З нами з: 23 лютого 2008 00:13
Репутація: 0
Область: Київська
Місце роботи: Територіальний відділ земельних ресурсів(місто, район, область)

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення olegsss »

Омельченко предлагает присоединить к Киеву 12 сел
15 декабря 2011, 14:27
Бывший мэр Киева Александр Омельченко предлагает присоединить к Киеву 10-12 сел столичного региона. Об этом он сказал выступая на заседании Киевсовета.
"Когда мэром Киева был Згурский, то тогда к Киеву отошли такие села, как Чапаевка, Пирогово, также были приобщены Осокорки, Позняки. Надо эту историю повторить. Я надеюсь, что и Александр Павлович к этому придет", - сказал бывший мэр столицы.
"Что для этого надо сделать? Понравиться этим селам. Властям Киева понравиться их жителям. Для чего понравиться? Достаточно, чтобы сходка села поселковый совет принял решение, что хотят жить в киевском регионе и уже никто не победит. А как гласит Конституция, любое село или поселок может принять решение о том, чтобы перейти из региона в регион", - добавил Омельченко.
..и отрядить до Киева старосту.. lol2
ZIC
Спец
Спец
Повідомлень: 1094
З нами з: 14 травня 2010 17:36
Репутація: 7
Область: м.Київ
Місце роботи: Інше

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення ZIC »

SBB писав:Проект Закону про об'єднання територіальних громад, внесений Кабінетом Міністрів України http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webp ... 3511=42091 Ще не до кінця прочитав, але штука дуже цікава Додано через 4 хвилини 48 секунд:3) територія об’єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об’єднаної територіальної громади повинні відповідати межам сусідніх територіальних громад; Легалізація територій сільрад?
Це - легалізація двох концепцій Мінрегіонбуду від 2009 року (реформування адмінтерустрою та реформування місцевого самоврядування). Якраз при їх висвітлені на семінарі у Києві в листопаді 2009 говорилось про один із щляхів реалізації реформи (без зміни Конституції) через обєднання громад. І про старост там же.
Аватар користувача
Volodar
Спец
Спец
Повідомлень: 1795
З нами з: 17 квітня 2008 12:41
Репутація: 52
Область: Житомирська
Місце роботи: Інше

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення Volodar »

SBB писав:Проект Закону про об'єднання територіальних громад, внесений Кабінетом Міністрів Україниhttp://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webp ... 3511=42091
По суті це перша спроба зробити територіальну реформу:
межі територій сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад повинні відповідати межам територій об’єднаних громад, що визначені у перспективному плані формування громад відповідного регіону (Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя)
Тобто якщо хочете обєднуватися - то обєднуєтесь лише так як ми(Президент) вам скаже і тоді отримаєте цукерочку:
2. Фінансова підтримка об’єднання територіальних громад відповідно до цього Закону здійснюється протягом п’яти років з дня набрання чинності цим Законом.
А ні - тоді через пять років, обєднаємо всіх просто так.
ZIC писав:Це - легалізація двох концепцій Мінрегіонбуду від 2009 року (реформування адмінтерустрою та реформування місцевого самоврядування).
Ну, була лише одна концепція - про реформу місцевого самоврядування, в яку намагалися "запихнути" терустрій.
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/900-2009-%F0
http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/ ... 6-2009-%F0
Але та концепція передбачала збільшення повноважень для ОМС, утворених за схемою, що пропонується цим законопроектом
Аватар користувача
Chernov
Спец
Спец
Повідомлень: 2237
З нами з: 26 грудня 2007 08:13
Репутація: 18
Область: Запорізька
Місце роботи: Інше
Контактна інформація:

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення Chernov »

Volodar писав:та концепція передбачала збільшення повноважень для ОМС
А эта предполагает построение жесткой вертикали власти вплоть до сельсовета с приданием "права" совещательного голоса не только старостам, а и мэрам. Нефиг разводить самоуправления. Равняйсь! Смирно! К покращенню шагом марш!

Додано через 4 хвилини 25 секунд:
Хотя есть и положительный момент. Появится работа по установлению границ сельсоветов... Правда, только для избранных.
Аватар користувача
SBB
Спец
Спец
Повідомлень: 869
З нами з: 15 квітня 2008 11:07
Репутація: 25
Область: м.Київ
Місце роботи: Юридичні послуги

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення SBB »

Volodar писав:межі територій сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад повинні відповідати межам територій об’єднаних громад, що визначені у перспективному плані формування громад відповідного регіону (Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя)
Я от теж не дуже розумію, а яка потреба щось планувати зверху, межі рад вже визначені, невже не можна якось їх погодити місцевими референдумами, а вже після цього затвердити рішеннями обласних (а краще - районних) рад?
Volodar писав:Та концепція передбачала збільшення повноважень для ОМС, утворених за схемою, що пропонується цим законопроектом
Ну, збільшувати повноваження можна тільки після однозначної відповіді на питання про територію, на яку поширюються повноваження ОМС. Крім того, поєднання вирішення цих обох питань в одному законопроекті - річ, хоча і правильна, але нереальна сьогодні. Таку купу змін до законів треба вносити, і це стосується інтересів стількох органів та їх керівників, що Мінрегіонбуд навряд чи такий проект колись би погодив з усіма (да і робота титанічна насправді).
ZIC писав:говорилось про один із щляхів реалізації реформи (без зміни Конституції) через обєднання громад. І про старост там же.
Дуже розумне рішення. А щодо старост, це, як на мене, зайве. Вистачить і депутатів. Ну і, крім того, дійсно щось воно дуже асоціюється із
zemkov писав:O! Ja, ja! Отчень карашо! -
Взагалі, позитивним є те, що хтось все ж таки зробив перший крок по вирішенню питань адмінтерустрою.
Аватар користувача
zemkov
Спец
Спец
Повідомлень: 690
З нами з: 26 вересня 2007 20:45
Репутація: 0

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення zemkov »

SBB писав:Взагалі, позитивним є те, що хтось все ж таки зробив перший крок по вирішенню питань адмінтерустрою.
Що правда - то правда, на відміну від ідей Безсмертного, які закінчились так і не почавшись...
SBB писав:А щодо старост, це, як на мене, зайве. Вистачить і депутатів.
Тут не можу погодитись. Це старости може вистачити, його одного легше направити "на путь істинний", а депутати хоч і зазвичай також "ручні", проте з ними забагато мороки.

Добре, якщо даний проект має на меті "залатати дири" у чинному законодавсті щодо адмінустрою, але зміст останньої законотворчості ВР заставляє відноситись до всіх новелл дуже і дуже скептично. М'яко кажучи.
Chernov писав:Кто-то очччень неглупый направляет процесс...
Егеж. До приватизації цілих сіл, селищ та невеликих міст (разом із обтяженнями у вигляді населення, соц.інфраструктури тощо) залишається не так вже і багато...
Ду-у-у-же сподіваюсь, що я перебільшую.
Аватар користувача
Chernov
Спец
Спец
Повідомлень: 2237
З нами з: 26 грудня 2007 08:13
Репутація: 18
Область: Запорізька
Місце роботи: Інше
Контактна інформація:

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення Chernov »

zemkov писав:Егеж. До приватизації цілих сіл, селищ та невеликих міст (разом із обтяженнями у вигляді населення, соц.інфраструктури тощо) залишається не так вже і багато...
Значит, не я один так думаю... Двоякое ощущение. Эдакой Кассандрой себя ощущаешь. Все худшее - сбывается. Теперь с реставрацией крепостного права...
ZIC
Спец
Спец
Повідомлень: 1094
З нами з: 14 травня 2010 17:36
Репутація: 7
Область: м.Київ
Місце роботи: Інше

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення ZIC »

Volodar писав:Ну, була лише одна концепція - про реформу місцевого самоврядування, в яку намагалися "запихнути" терустрій.
Та ні, концепції було дві. Реформа адмінтерустрою розглядалась в окремій концепції... В її плані були розроблені Методичні рекомендації по формуванню територій громад (якщо комусь цікаво, можу викласти). Саме по них і моделював нашу область...
SBB писав:Ну, збільшувати повноваження можна тільки після однозначної відповіді на питання про територію, на яку поширюються повноваження ОМС. Крім того, поєднання вирішення цих обох питань в одному законопроекті - річ, хоча і правильна, але нереальна сьогодні. Таку купу змін до законів треба вносити, і це стосується інтересів стількох органів та їх керівників, що Мінрегіонбуд навряд чи такий проект колись би погодив з усіма (да і робота титанічна насправді).
Ті дві концепції передбачали не тільки зміни до законодавства про місцеве самоврядування. "Про держадміністрації" сильно міняли, Бюджетний та Податковий кодекси (кожна громада фінансувалась би напряму з Києва через розрахункові формули, без розподілу на рівні облфіну та райфіну. Податковий кодекс повинен був передбачати фінансову базу громади - багато податків переходили у розряд місцевих). Заодно ряд змін передбачалось до Земельного кодексу та до містобудівного законодавства...
А старости передбачались як представники влади у кожному населеному пункті...
Аватар користувача
SBB
Спец
Спец
Повідомлень: 869
З нами з: 15 квітня 2008 11:07
Репутація: 25
Область: м.Київ
Місце роботи: Юридичні послуги

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення SBB »

zemkov писав:не можу погодитись. Це старости може вистачити, його одного легше направити "на путь істинний", а депутати хоч і зазвичай також "ручні", проте з ними забагато мороки
Що зможе зробити особа з незрозумілими повноваженнями і правом дорадчого голосу? А ніякі реальні повноваженнм рада не зможе йому надати з огляду на Конституцію.
Аватар користувача
Volodar
Спец
Спец
Повідомлень: 1795
З нами з: 17 квітня 2008 12:41
Репутація: 52
Область: Житомирська
Місце роботи: Інше

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення Volodar »

SBB писав:Що зможе зробити особа з незрозумілими повноваженнями
Староста територіальної громади є посадовою особою місцевого самоврядування
Староста, це всього навсього - "боєць", який збиратиме заяви(в сільраду, на субсидії тощо) від бабусь і відвозити до адмінцентру, а потім навпаки.
SBB писав:А щодо старост, це, як на мене, зайве. Вистачить і депутатів
Депутатів буде менше ніж населених пунктів.
zemkov писав:O! Ja, ja! Отчень карашо! -
Асоціації асоціаціями. Я не історик, але інститут старост на території України зародився набагато раніше приходу німців.
SBB писав:яка потреба щось планувати зверху, межі рад вже визначені, невже не можна якось їх погодити місцевими референдумами, а вже після цього затвердити рішеннями обласних (а краще - районних) рад?
1. Питання адмінтерустрою повинні вирішуватися на рівні держави. Якщо такі питання "зпускати" на рівень місцевого референдуму, то мабуть в нашій країні нічого не вирішитисься. З досвіду: одна сільська громада провела місцевий референдум (майже 100%) про відділення від одного району і перехід до іншого. Причина: сільський голова не порозумівся з головою РДА. В обласній раді чухаються, що робити?
2. "План" зверху потрібний для того, щоб обєднання відбувалося рівномірно по всій територій області, щоб не залишалися анклави в середині громади, або між ними тощо
3. Ідея перспективних планів - обєднанні громади мають бути взаємнопорівнювальні.
4. На рівень району (сільради) також не можна "спускати" - певний ризик супротиву місцевої влади втрати своїх посад.
ZIC
Спец
Спец
Повідомлень: 1094
З нами з: 14 травня 2010 17:36
Репутація: 7
Область: м.Київ
Місце роботи: Інше

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення ZIC »

SBB писав:Що зможе зробити особа з незрозумілими повноваженнями і правом дорадчого голосу?
В згадуваних двох концепціях Мінрегіонбуду староста мав право вето по двох питаннях - земля і бюджет місцевої ради (там передбачалась рада старост - щось вроді палати старійшин).
З прикладу мого моделювання 2008-2009 років: в максимальній за розміром громаді (навколо обласного центру у радіусі 15-25 км) було 42 населених пункти (нинішні села, селища, місто районного значення), у найменшій - 3 населених пункти...
Volodar писав:Асоціації асоціаціями. Я не історик, але інститут старост на території України зародився набагато раніше приходу німців.
Як і свастика була одним з головних символів словян ще з давніх, дохристиянських часів...
Аватар користувача
SBB
Спец
Спец
Повідомлень: 869
З нами з: 15 квітня 2008 11:07
Репутація: 25
Область: м.Київ
Місце роботи: Юридичні послуги

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення SBB »

Volodar писав:Староста, це всього навсього - "боєць", який збиратиме заяви(в сільраду, на субсидії тощо) від бабусь і відвозити до адмінцентру, а потім навпаки
А чи буде хтось слухати хтось цього бійця без повноважень?
Volodar писав:Асоціації асоціаціями. Я не історик, але інститут старост на території України зародився набагато раніше приходу німців
Да мені в принципі, байдуже, яку назву має будь-яка посада. Головне - обсяг її повноважень, які мають бути достатніми для реалізації тих функцій, які він має. А у запропонованому варіанті реалізувати функції захисту інтересів громади старості навряд чи зможе (вірніше так, все буде залежати від особистих якостей старости).
Volodar писав:Якщо такі питання "зпускати" на рівень місцевого референдуму, то мабуть в нашій країні нічого не вирішитисься
Але є стаття 6 ЗУ "Про всеукраїнський та місцевий референдуми"
Виключно місцевими референдумами у відповідних адміністративно-територіальних одиницях вирішуються питання про найменування або перейменування сільрад, селищ, міст, районів, областей; питання про об'єднання в одну однойменних адміністративно-територіальних одиниць, які мають спільний адміністративний центр; питання про зміну базового рівня місцевого самоврядування у сільських районах
Volodar писав: "План" зверху потрібний для того, щоб обєднання відбувалося рівномірно по всій територій області, щоб не залишалися анклави в середині громади, або між ними тощо
це можна врегулювати шляхом встановлення певних вимог до об+єднання безпосередньо у законі (да і законопроект намагається це зробити)
Volodar писав: Ідея перспективних планів - обєднанні громади мають бути взаємнопорівнювальні
Це типа нав+язати самодостатній громаді ще й дотаційний населений пункт? В принципі, логічно. Але відповідно до Конститувції об+єднання громад - це результат волевиявлення тільки жителів відповідної громади.
Volodar писав:На рівень району (сільради) також не можна "спускати" - певний ризик супротиву місцевої влади втрати своїх посад.
Яка різниця, без рішень сільської та районної ради все рівно не обійдуться (чи у вигляді затвердження, чи у випадку погодження)
Аватар користувача
Volodar
Спец
Спец
Повідомлень: 1795
З нами з: 17 квітня 2008 12:41
Репутація: 52
Область: Житомирська
Місце роботи: Інше

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення Volodar »

SBB писав:А у запропонованому варіанті реалізувати функції захисту інтересів громади старості навряд чи зможе (вірніше так, все буде залежати від особистих якостей старости).
Погоджуюсь.
SBB писав:Але є стаття 6 ЗУ "Про всеукраїнський та місцевий референдуми"
Вилучити. Наводив приклад: коли до великого міста долучається маленьке село: ніхто референдум у великому місті проводити не буде. Проте в цій редакції законопроекту референдум залишається.
SBB писав:Це типа нав+язати самодостатній громаді ще й дотаційний населений пункт?
Так, бо велике місто користується трудовими ресурсами навколишніх сіл, а школи і лікарні - по приписці. Водозабір для водопостачання не рідко знаходиться за межами межі міст. Да і просто сміття звозити кудись потрібно. То чому це повинно лягати на плечі дотаційних сіл.
SBB писав:Яка різниця, без рішень сільської та районної ради все рівно не обійдуться (чи у вигляді затвердження, чи у випадку погодження)
В цьому законопроекті рівень райради ігнорується. Хоча "перспективні плани" в більшості випадків ігнорують існуючі межі районів.
SBB писав:об+єднання громад - це результат волевиявлення тільки жителів відповідної громади.
Волевиявлення повинно бути керованим morgny Наприклад, як в Росії.
Аватар користувача
AeroMaster
Спец
Спец
Повідомлень: 244
З нами з: 17 травня 2008 23:37
Репутація: 6
Область: м.Київ

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення AeroMaster »

Это чистой воды экономия бюджетных денег. Ну нечем уже кормить эти мелкие районы, села и другие советы. Так пусть сами себя и поедят. Вот в Харькове например, расширяя границы города, власти сообщили что некоторые советы вообще прекратят существование. Их присоединят к Харькову. Так например в одном поселковом совете Харьковского района уже второй председатель совета попадается на взятке. А совет ну очень близко к городу. Вопрос, ну зачем он за чертой Харькова?!! Krutelyk
Аватар користувача
Volodar
Спец
Спец
Повідомлень: 1795
З нами з: 17 квітня 2008 12:41
Репутація: 52
Область: Житомирська
Місце роботи: Інше

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення Volodar »

Не по темі
Можливо буде цікаво. З цього приводу коментарі Міністра Близнюка і депутата Омельченка в "Дзеркалі тижня"

Анатолій Близнюк: «Адміністративно-територіальну реформу реалізовуватимемо методом батога і пряника»
http://dt.ua/POLITICS/anatoliy_bliznyuk_administr ... m_batoga_i_pryanika-97819.html
Тільки в законопроекті пряника не має...
і
Олександр Омельченко: «Адміністративно-територіальна реформа в умовах соціальної депресії, жорсткої централізації, корупції та мільярдних дір у бюджеті — блеф»
http://dt.ua/POLITICS/oleksandr_omelchenko_admini ... presiyi,_zhorstkoyi-98184.html
[quote]карти, наприклад, трьох областей — Донецької, Дніпропетровської та Хмельницької. На яких видно структуру майбутнього адміністративно-територіального устрою: громада (кілька сіл об’єднаються навколо великого села чи містечка, середня чисельність 5—15 тис. жителів) — район (кількість істотно зменшиться; наприклад, у Донецькій області з 19 залишиться — п’ять, у Дніпропетровській із 21 — п’ять, у Хмельницькій із 20 — три) — область (кількість і межі не змінюватимуться).[/quote]
Аватар користувача
SBB
Спец
Спец
Повідомлень: 869
З нами з: 15 квітня 2008 11:07
Репутація: 25
Область: м.Київ
Місце роботи: Юридичні послуги

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення SBB »

Висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України щодо законопроекту про об'єднання територіальних громад
Spoiler
ВИСНОВОК

на проект Закону України
«Про об’єднання територіальних громад»
(реєстр. № 9590 від 14.12.2011 р.)

У законопроекті, як зазначається в його преамбулі, пропонується встановити «порядок об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст та надання державної підтримки об’єднаним територіальним громадам». За змістом пояснювальної записки, його метою є створення правових умов та можливостей для «укрупнення …територіальних громад, що є важливим фактором посилення гарантій місцевого самоврядування, підвищення його ролі у вирішенні питань місцевого значення», «формування дієздатних територіальних громад…», «удосконалення системи органів місцевого самоврядування» (с.3-4).
Відповідно до статті 5 законопроекту ініціатором об’єднання територіальних громад є сільський, селищний, міський голова, який звертається «до сільських, селищних, міських голів сусідніх територіальних громад з пропозицією розпочати процедуру об’єднання територіальних громад згідно із затвердженим Кабінетом Міністрів України перспективним планом формування громад відповідного регіону» (частина перша). За змістом статті 11 цей план розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим (далі – АРК), обласною, Севастопольською міською державною адміністрацією та ухвалюється за їх поданням Верховною Радою АРК, обласною, Севастопольською міською радою. При цьому початком зазначеної вище процедури є «розроблення проекту договору про об’єднання територіальних громад», типова форма якого затверджується Кабінетом Міністрів України (частини перша та друга статті 5).
За змістом цієї ж статті «рішення про об’єднання територіальних громад приймаються за результатами місцевих референдумів або на підставі рішень відповідних місцевих рад, прийнятих за результатами обговорення на загальних зборах (конференціях) громадян» (абзац третій частини першої), після чого договір про об’єднання територіальних громад підписується «сільськими, селищними, міськими головами та вноситься на розгляд відповідних місцевих рад для затвердження» (частина четверта). При цьому згідно з частиною п’ятою цієї статті відповідний договір «набирає чинності у разі його затвердження усіма місцевими радами територіальних громад, що є суб’єктами процесу об’єднання».
А згідно із статтею 6 проекту «об’єднана територіальна громада вважається утвореною з дня прийняття рішення про об’єднання територіальних громад Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Севастопольською міською радою», які одночасно з прийняттям відповідного рішення призначають перші місцеві вибори органів місцевого самоврядування об’єднаної територіальної громади, а у разі потреби «приймають рішення про зміну меж сіл, селищ або про внесення на розгляд Верховної Ради України пропозицій щодо зміни меж районів, міст» (частини перша, друга). Відповідно до статті 4, яка визначає умови об’єднання територіальних громад, відстань від адміністративного центру об’єднаної територіальної громади (який має бути розташований найближче до її географічного центру) до найвіддаленішого населеного пункту цієї громади «не може перевищувати, як правило, 30 кілометрів (по автомобільних дорогах загального користування) (пункт 6 частини першої).
У результаті таких перетворень, як це випливає із пояснювальної записки, «середня чисельність сільської громади …складе 9 тисяч осіб, середня кількість населених пунктів у сільські громаді складе 16, очікувана середня площа громади – близько 400 кв. км». Виходячи з зазначених параметрів, «переважна частина нових громад буде створена на базі районів, що існували в УРСР до адміністративно-територіальної реформи 1954-1960 років» (с. 4), що «приведе до економії бюджетних видатків на органи управління» (с. 6).
Головне управління, проаналізувавши поданий законопроект, прийняття якого у запропонованому варіанті навряд чи сприятиме досягненню задекларованих у пояснювальній записці до нього цілей, вважає за необхідне зазначити наступне.
1. Звертає на себе увагу закладене в концепцію пропонованого проекту і втілене в його засадничих положеннях помилкове уявлення про юридичну природу та порядок об’єднання територіальних громад, яке виглядає вразливим у концептуальному відношенні та не враховує цілої низки встановлених Конституцією України засад адміністративно-територіального устрою та здійснення місцевого самоврядування в Україні.
1.1. Системний аналіз положень частини першої статті 133, частин першої і третьої статті 140, статті 141, частини першої статті 143 Конституції України свідчить, що в Україні, як і в більшості держав світу, система місцевого самоврядування (первинним суб’єктом якого є територіальна громада) будується відповідно до системи адміністративно-територіального устрою (а не навпаки), яка передбачає поділ цілісної території держави на адміністративно-територіальні одиниці, які є просторовою основою для формування територіальних громад та утворення органів місцевого самоврядування.
Саме такий підхід відображено у частині першій статті 140 Основного Закону, за змістом якої місцеве самоврядування є правом територіальної громади – жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста – самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Він також простежується у частині третій цієї ж статті, відповідно до якої місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Частини перша і друга статті 141 Конституції України визначають порядок обрання сільських, селищних, міських рад і сільських, селищних, міських голів, а частина перша статті 143 встановлює ключові повноваження територіальної громади села, селища, міста, які вона може здійснювати безпосередньо або через утворені нею органи місцевого самоврядування.
Тож за результатами системного аналізу вищезазначених конституційних положень можна дійти висновку, що за Конституцією України система територіальних громад та утворених ними органів місцевого самоврядування знаходиться у нерозривному зв’язку із встановленою у частині першій статті 133 цілісною системою адміністративно-територіальних одиниць, до якої належать АРК, області, райони, міста, райони в містах, селища і села. У зв’язку з цим є підстави вважати, що відповідно до Основного Закону України статус територіальної громади, яка має право на здійснення місцевого самоврядування як безпосередньо, так через утворені нею органи місцевого самоврядування, мають жителі тих населених пунктів (сіл, селищ, міст) або їх об’єднань, які мають статус адміністративно-територіальних одиниць.
Наявність у частині першій статті 140 Конституції України формулювання, за змістом якого право на місцеве самоврядування має територіальна громада у формі «добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл», обумовлена існуючими реаліями у системі адміністративно-територіального устрою України (на момент прийняття Конституції), коли адміністративно-територіальними одиницями визнавались декілька сіл, які позначались терміном «сільрада». Тож у цитованому конституційному положенні зафіксований існуючий на момент прийняття Основного Закону стан речей з метою не допустити обмеження права жителів уже створених «сільрад» на місцеве самоврядування. Такий підхід дістав відображення в абзаці другому статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за змістом якого територіальною громадою визнається добровільне об’єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.
З огляду на вище викладене доводиться констатувати, що концепція проекту щодо утворення «об’єднаних територіальних громад, які мають єдиний адміністративний центр», без одночасної ліквідації (реорганізації) існуючих адміністративно-територіальних одиниць та створення замість них нових укрупнених територіальних утворень містить ознаки невідповідності цитованим вище положенням розділів ІХ і ХІ Конституції України, яка хоч і не забороняє об’єднання територіальних громад, проте нерозривно пов’язує його із системою адміністративно-територіального устрою України, який, звісна річ, не може бути незмінним, раз і назавжди даним, а тому може вдосконалюватися відповідно до потреб суспільства і держави.
Однак у законопроекті фактично пропонується вирішувати питання об’єднання територіальних громад без одночасного вирішення питань адміністративно-територіального устрою, які є предметом закону про територіальний устрій України. Зокрема, невизначеним залишилося питання щодо територіальних громад населених пунктів, які наразі мають статус адміністративно-територіальних одиниць. В ньому лише передбачено, що «у разі об’єднання територіальних громад статус населених пунктів (сіл, селищ, міст), що увійшли до об’єднаної територіальної громади, не змінюється (частина третя статті 4), у зв’язку з чим не зовсім зрозуміло, чи за ними зберігається статус адміністративно-територіальних одиниць, чи ні. При цьому відповідні новели проекту, згідно з якими спочатку приймаються рішення про затвердження договору про об’єднання територіальних громад, схваленого на місцевому референдумі та затвердженого відповідними місцевими радами, а потім приймаються відповідні рішення Верховною Радою АРК, обласною, Севастопольською міською радою, які «у разі потреби приймають рішення про зміну меж сіл, селищ або про внесення на розгляд Верховної Ради України пропозицій щодо зміни меж районів, міст» (статті 5, 11), не узгоджуються з державно-правовою логікою вирішення відповідних питань. Адже зі змісту законопроекту випливає, що Верховна Рада України при здійсненні своїх конституційних повноважень керуватиметься рішеннями відповідних місцевих рад.
Крім того, у законопроекті передбачається можливість об’єднання територіальних громад не тільки сіл, а й селищ та міст, що, на нашу думку, не узгоджується з частиною першою статті 140 Конституції України, згідно з якою територіальною громадою може бути лише «добровільне об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл», яке повинно мати статус адміністративно-територіальної одиниці.
1.2. Виходячи з того, що за змістом Конституції України система територіальних громад та утворюваних ними органів місцевого самоврядування нерозривно пов’язана із системою відповідних адміністративно-територіальних одиниць, вважаємо, що питання добровільного об’єднання територіальних громад має вирішуватися на принципово іншій концептуальній основі. При цьому слід враховувати те, що адміністративно-територіальний устрій є способом територіальної організації держави, який засвідчує поділ єдиної, цілісної території держави на відносно відокремлені частини – адміністративно-територіальні одиниці, що є просторовою основою для організації та діяльності не тільки органів місцевого самоврядування, а й місцевих органів державної влади. У зв’язку з цим питання утворення та ліквідації адміністративно-територіальних одиниць, що складають систему адміністративно-територіального устрою, об’єктивно є питаннями не тільки місцевого, а й державного значення, тобто такими, що поєднують у собі місцеві та державні інтереси. На державну природу цих питань неодноразово наголошував у своїх рішеннях Конституційний Суд України, у зв’язку з чим можна дійти висновку, що такі питання не можуть вирішуватися виключно відповідними територіальними громадами та утворюваними ними органами.
1.3. За змістом відповідних положень Конституції України (пункт 13 частини першої статті 92) порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою, включаючи порядок утворення, ліквідації адміністративно-територіальних одиниць та параметри, яким вони мають відповідати, має визначатися спеціальним законом України про територіальний устрій, а не законом про об’єднання територіальних громад, який, на нашу думку, не призначений для регулювання відповідних питань і не має самостійного предмета законодавчого регулювання, оскільки певна частина порушених у ньому питань, що стосується проведення відповідних референдумів, може бути врегульована у законі про місцеві референдуми, інша частина, що стосується порядку вирішення питань адміністративно-територіального устрою, – у законі про територіальний устрій України, як того вимагає Конституція України. Деякі питання можуть бути врегульовані шляхом внесення змін до базового Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Натомість у законопроекті пропонується врегулювати досить широке коло суспільних відносин з приводу об’єднання територіальних громад, які за своєю природою мають бути врегульовані саме в законі про територіальний устрій України, чим фактично створюються передумови для реформування первинної ланки системи адміністративно-територіального устрою України за відсутності достатньої законодавчої основи. При цьому у законопроекті, який не містить чіткого механізму вирішення питань адміністративно-територіального устрою та параметрів, яким мають відповідати відповідні адміністративно-територіальні одиниці, ключова роль у вирішенні відповідних питань, які мають бути вирішені в законі, відводиться відповідним органам виконавчої влади. Приміром, за його змістом об’єднання територіальних громад має здійснюватися згідно із перспективним планом формування громад відповідного регіону (частина перша статті 5), який за змістом статті 11 розробляється Радою міністрів АРК, обласною, Севастопольською міською державною адміністрацією, після чого він ухвалюється за їх поданням Верховною Радою АРК, обласною, Севастопольською міською радою та затверджується Кабінетом Міністрів України (частина третя).
При цьому передбачений у проекті механізм суперечить ідеології добровільного об’єднання територіальних громад, які зобов’язані по суті керуватися не законом, а «перспективним планом формування громад відповідного регіону», що затверджується Кабінетом Міністрів України (п. 7 ч. 1 ст. 4; ч.1 ст. 5). Ці відображається в тому, що законопроект фактично позбавляє державної підтримки ті громади, які не приймуть відповідних рішень про «добровільне» об’єднання територіальних громад на основі «планів» Уряду. Такий механізм, на наш погляд, не тільки зводить нанівець роль закону, в якому, як зазначалося вище, мають бути всебічно врегульовані відповідні питання, а й не має під собою відповідної конституційної основи. Адже Конституція України не передбачає можливості затвердження Кабінетом Міністрів України рішень Верховної Ради АРК, обласної, Севастопольської міської рад, якими схвалюватимуться за поданням відповідних місцевих органів виконавчої влади перспективні плани формування громад відповідних регіонів. Крім того, Конституція не передбачає можливості прийняття рішень обласними радами, які є обов’язковими до виконання сільськими, селищними та міськими радими.
1.4. Практична реалізація законопроекту у разі його прийняття у запропонованому варіанті навряд чи дасть змогу сформувати спроможні, самодостатні територіальні громади, які володіли б відповідними матеріальними, фінансовими ресурсами та об’єктами соціальної інфраструктури, необхідними для ефективного виконання покладених на їх органи завдань та функцій чи покращити якість надання адміністративних, соціальних, громадських послуг населенню громад, що задекларовано у пояснювальній записці. Адже очевидним є те, що формування об’єднаних територіальних громад, середня чисельність яких складатиме 9 тисяч осіб, що проживатимуть у середньому в 16 населених пунктах, очікувана середня площа яких становитиме близько 400 кв. км, а відстань від найвіддаленішого населеного пункту громади до її адміністративного центру (який має бути розташований найближче до її географічного центру) не перевищуватиме, як правило, 30 кілометрів призведе до відчуження громадян не лише від влади, а й від відповідних адміністративних та інших послуг, у зв’язку з чим таке укрупнення територіальних громад виглядає надмірним і не містить належного обґрунтування.
До того ж, виходячи з того, що «переважна частина нових громад буде створена на базі районів, що існували в УРСР до адміністративно-територіальної реформи 1954-1960 років» (с. 4 пояснювальної записки), є підстави вважати, що процес формування об’єднаних територіальних громад має, очевидно, супроводжуватися реформуванням таких адміністративно-територіальних одиниць як райони, питання утворення та ліквідації яких за змістом Конституції належить до повноважень Верховної Ради України. Адже, виходячи із наведених вище параметрів, яким мають відповідати об’єднані громади, у районах може створено три-чотири, а іноді навіть дві об’єднані територіальні громади, що ставить під сумнів саме існування існуючого районного рівня системи адміністративно-територіального устрою України.
1.5. У пункті 3 розділу IV проекту («Прикінцеві та перехідні положення») пропонується шляхом внесення низки змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» запровадити посаду сільського (селищного) старости, який визначається «посадовою особою місцевого самоврядування», яка представляє село (селище) «у виконавчих органах місцевої ради об’єднаної територіальної громади». Відповідно до проекту сільські (селищні) старости включені як складові елементи до системи місцевого самоврядування, встановленої у статті 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (підпункт 1 пункту 3 розділу IV проекту), що не узгоджується із закономірностями побудови цілісних соціальних систем, якою є система місцевого самоврядування.
Пропонована новела також викликає сумніви з точки зору її конституційності. Адже за змістом відповідних положень Конституції України, в якій відповідні посадові особи не згадуються та згідно з якою місцеве самоврядування здійснюється як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, система місцевого самоврядування на рівні територіальних громад включає лише територіальну громаду, сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також органи самоорганізації населення (частини третя та шоста статті 140), що дістало відповідне відтворення у статті 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно з якою до системи місцевого самоврядування включений також сільський, селищний, міський голова, як посадова особа, яка за змістом частини другої статті 141 Конституції очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях, хоча об’єктивно він не є самостійним елементом відповідної системи.
Таким чином, Конституція України не передбачає можливості запровадження такої посадової особи місцевого самоврядування як староста села, селища. Що ж стосується жителів сіл та селищ, які не є адміністративно-територіальними одиницями, то вони за змістом частини шостої статті 140 Конституції України, статті 14 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Закону України «Про органи самоорганізації населення» можуть лише створювати з дозволу відповідних рад органи самоорганізації населення.
Пропозиція включити до системи місцевого самоврядування старосту села, селища, як уже зазначалося вище, не узгоджується із закономірностями побудови цілісних соціальних систем. Це пояснюється тим, що за змістом законопроекту він фактично є посадовою особою виконавчого органу сільської, селищної ради, у зв’язку з чим він повинен входити до системи місцевого самоврядування разом з відповідним виконавчим органом як його посадова особа, а тому потреби виділяти сільського, селищного старосту як окремий елемент у системі місцевого самоврядування немає.
Крім того, пропоноване у проекті регулювання статусу сільського (селищного) старости не можна назвати вдалим. За приклад може слугувати частина друга та третя пропонованої нової статті 151 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (підпункт 3 пункту 3 розділу IV проекту), згідно з якими повноваження та «обсяг функцій» старости визначаються рішенням відповідної ради. Цитовані приписи містять ознаки невідповідності частині другій статті 19, частині третій статті 140, частині першій статті 144, статті 146, за змістом яких органи місцевого самоврядування та їх посадові особи зобов’язані діяти виключно в межах повноважень, встановлених Конституцією та законами України.
2. Низку зауважень викликають положення проекту щодо процесуального забезпечення об’єднання територіальних громад (див., насамперед, розділ ІІ), однак детальний розгляд відповідних конкретних недоліків позбавлений сенсу, оскільки вони здебільшого є похідними від його концептуальних недоліків, про які йшлося вище, та знаходяться у системному зв’язку із останніми.
Разом з тим, вважаємо за необхідне окремо зазначити, що проведення загальних зборів громадян (частина перша статті 5 проекту) не можна вважати вирішальною формою участі територіальної громади у вирішенні питання щодо її об’єднання з іншими територіальними громадами. Хоча теоретично термін «загальні збори громадян» охоплює зібрання всіх жителів населеного пункту (абзац п’ятий статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), однак на практиці можливість участі у загальних зборах громадян кількості жителів, достатньої для визнання їх результатів такими, що відображають позицію відповідної територіальної громади, існує лише в найменших за чисельністю жителів селах і селищах. Саме з цієї причини у частині першій статті 8 цього Закону загальні збори громадян визначаються як форма безпосередньої участі громадян (а не територіальної громади в цілому) у вирішенні питань місцевого значення.
У цьому зв’язку також слід зазначити, що термін «загальні збори громадян» використовується у проекті в ширшому значенні, ніж у вищезазначеному Законі. Питання об’єднання територіальних громад, як вже неодноразово зазначалось, не належить до питань місцевого значення, для вирішення яких відповідно до цитованих вище приписів названого Закону скликаються загальні збори громадян. Також слід звернути увагу на те, що порядок проведення загальних зборів громадян досі належним чином не визначений на законодавчому рівні, як того вимагає частина третя статті 8 вказаного Закону. Виходячи з наведених міркувань вважаємо, що інститут загальних зборів громадян за своєю юридичною природою в цілому є непристосованим для використання в передбачених у проекті цілях.
Крім того, системний аналіз статті 5 не дає повного уявлення про роль місцевого референдуму в процесі об’єднання територіальних громад. На наш погляд, у даному випадку слід передбачити проведення обов’язкового консультативного референдуму, який має лише розглядатися як форма участі територіальної громади у вирішенні питань адміністративно-територіального устрою. Натомість у проекті передбачено проведення за ініціативою невизначеного суб’єкта місцевого референдуму, рішення якого по суті є обов’язковим до виконання відповідними місцевими радами вищого рівня й органами державної влади. Зазначена новела виглядає вразливою, оскільки предметом місцевого референдуму у даному випадку є державне питання, остаточне вирішення якого не може бути віднесено до відання територіальних громад чи відповідних рад, як це передбачено у законопроекті. Це пояснюється тим, що питання об’єднання територіальних громад, яке має супроводжуватися утворенням нових адміністративно-територіальних одиниць, стосується не тільки їх інтересів, а й інтересів району, області, АРК і держави в цілому, у зв’язку з чим рішення відповідних місцевих референдумів повинні, очевидно, мати факультативний характер. При цьому право на проведення таких референдумів, на нашу думку, має бути гарантоване законом, а не підмінятись проведенням загальних зборів громадян.
3. Зауваження до даного законопроекту не вичерпуються вищевикладеним, але Головне управління не вбачає потреби в їх докладному викладенні у цьому висновку з огляду на його концептуальну вразливість у цілому.

Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно відхилити.

Керівник Головного управління В. І. Борденюк
Аватар користувача
SBB
Спец
Спец
Повідомлень: 869
З нами з: 15 квітня 2008 11:07
Репутація: 25
Область: м.Київ
Місце роботи: Юридичні послуги

Повідомлення SBB »

Законопроект відхилений Верховною Радою України
Аватар користувача
Chernov
Спец
Спец
Повідомлень: 2237
З нами з: 26 грудня 2007 08:13
Репутація: 18
Область: Запорізька
Місце роботи: Інше
Контактна інформація:

Повідомлення Chernov »

SBB писав:Законопроект відхилений Верховною Радою України
Хоть иногда ума хватает....
nimfeya
Молоденький(ка)
Молоденький(ка)
Повідомлень: 15
З нами з: 12 листопада 2010 22:08
Репутація: 0
Область: АР Крим

Повідомлення nimfeya »

ZIC писав:Volodar написав:
Ну, була лише одна концепція - про реформу місцевого самоврядування, в яку намагалися "запихнути" терустрій.
Та ні, концепції було дві. Реформа адмінтерустрою розглядалась в окремій концепції... В її плані були розроблені Методичні рекомендації по формуванню територій громад (якщо комусь цікаво, можу викласти).
Ви маєте на увазі ось цю концепцію?
http://bizvolnet.org.ua/index.php?optio ... iew&id=206

цей текст відповідає офіційному? (питаю, бо знайшла декілька подібних проектів концепції..а на сайті ВРУ немає жодної зареєстрованої..)
Аватар користувача
Volodar
Спец
Спец
Повідомлень: 1795
З нами з: 17 квітня 2008 12:41
Репутація: 52
Область: Житомирська
Місце роботи: Інше

Повідомлення Volodar »

nimfeya писав:Ви маєте на увазі ось цю концепцію?
Не знаю за ZIC
Але я мав на увазі:
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо збору інформації та попереднього аналізу можливості формування дієздатних громад у регіонах
http://minregion.gov.ua/index.php?option=com_k2&v ... д-у-регіонах&Itemid=84&lang=uk

Концепція реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні
http://minregion.gov.ua/index.php?option=com_k2&v ... ди-в-україні&Itemid=81&lang=uk
Аватар користувача
Volodar
Спец
Спец
Повідомлень: 1795
З нами з: 17 квітня 2008 12:41
Репутація: 52
Область: Житомирська
Місце роботи: Інше

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення Volodar »

проект Закону про добровільне об'єднання територіальних громад (№0915) - у другому читанні та в цілому
ZIC
Спец
Спец
Повідомлень: 1094
З нами з: 14 травня 2010 17:36
Репутація: 7
Область: м.Київ
Місце роботи: Інше

Re: Проект Закону про об'єднання територіальних громад

Повідомлення ZIC »

Volodar писав: проект Закону про добровільне об'єднання територіальних громад (№0915) - у другому читанні та в цілому
...прийнятий.
Закон дозволяє та врегульовує добровільне об’єднання територіальних громад суміжних сіл, селищ і міст.
Рішення про об'єднання з іншою громадою приймається місцевою радою за поданням голови села або міста. Останній перед тим протягом 30 днів розглядає ініціативу про об'єднання.
Водночас, у законі йдеться про обов'язковість громадського обговорення ініціативи про об'єднання, порядок якого визначає також місцева рада.
Як повідомлялося, Рада також ухвалила закон про засади державної регіональної політики.
Вказані закони називають основою адміністративно-територіальної реформи в Україні.
Відповісти