24.02.2010
Як вже повідомлялось Земельною спілкою України, на офіційному веб-сайті Держкомзему із маніпулюванням датою оприлюднення був представлений проект наказу цього комітету «Про затвердження Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками» (надалі – проект Інструкції). Як вказують автори проекту, встановлення (відновлення) меж земельної ділянки має здійснюватися з метою визначення в натурі (на місцевості) геометричних розмірів земельних ділянок, місця положення поворотних точок їх меж та їх закріплення межовими знаками.
Фахівцями Земельної спілки України розглянуто зазначений проект по суті та встановлено, що він підготовлений із порушенням вимог чинного законодавства та вносить у процедуру встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками надзвичайні корупційні ризики.
Звертаємо увагу на те, що, відповідно до статті 19 Конституції України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Пунктом 2 статті 106 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III2 встановлено, що види межових знаків і порядок відновлення меж визначаються центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Таким чином, Держкомзем має врегулювати власним нормативно-правовим актом лише (1) форму межових знаків та (2) порядок відновлення меж земельних ділянок. Чинне законодавство не надає Держкомзему права затверджувати порядок встановлення меж земельних ділянок, хоча вирішення згаданого питання має бути врегульоване шляхом затвердження державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, що врегульовують питання розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), відповідно до статей 24 та 55 Закону України від 22.05.2003 № 858-IV «Про землеустрій».
Застосування терміну «інструкція» у проекті наказу не відповідає вимогам законодавства. Натомість, наказом мають бути затверджені форми межових знаків та порядок відновлення меж земельних ділянок.
Постатейні зауваження до тексту проекту Інструкції є наступними:
І. Загальні положення
1. Положення проекту Інструкції
Ця Інструкція визначає порядок встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками встановлених цією Інструкцією видів.
Зміст зауваження
У законодавстві використовується термін «форма», а не «вид» межового знаку.
2. Положення проекту Інструкції
Встановлення (відновлення) меж земельної ділянки здійснюється з метою визначення в натурі (на місцевості) геометричних розмірів земельної ділянки, місця положення поворотних точок її меж та їх закріплення межовими знаками.
Зміст зауваження
Геометричні розміри земельної ділянки не є предметом відновлення. Відновлюється положення поворотних точок межі земельної ділянки. Розмір ділянки – поняття похідне.
У Інструкції терміни вживаються у такому значенні:
3. Положення проекту Інструкції
3.1 виконавець робіт з встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (далі – виконавець) – юридична або фізичні особа, яка отримала ліцензію на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону;
Зміст зауваження
Слід розділити поняття виконавця робіт із землеустрою та виконавця топографо-геодезичних робіт, оскільки ці види діяльності регулюються та ліцензуються у різний спосіб.
4. Положення проекту Інструкції
замовник робіт з встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (далі – замовник) – орган державної влади, орган місцевого самоврядування, власник (користувач) земельної ділянки;
Зміст зауваження
Наведений перелік не є вичерпним. Виконання відповідних робіт має здійснюватись за рішенням суду, арбітражного керуючого того. Окрема ситуація виникає принаявності декількох співвласників земельної ділянки. Визначення доцільно вилучити або істотно доопрацювати.
5. Положення проекту Інструкції
знищення межових знаків – дії громадян, які призвели до втрати в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки, внаслідок чого виникає потреба у проведенні додаткових геодезичних робіт з їх відновлення;
Зміст зауваження
Дублюється визначення, наведене у ЗУ «Про державний контроль за використанням та охороною земель». Повторення недоцільне.
6. Положення проекту Інструкції
межа земельної ділянки – умовна замкнена лінія, що розмежовує земельні ділянки;
Зміст зауваження
Геометрично, межа між ділянками може бути замкнутою, якщо одна ділянка повністю знаходиться всередині іншої ділянки. Більш юридично коректним є визначення «сукупність ліній», що розмежовують ділянки. Крім того, межа завжди є атрибутом не менше між двох ділянок і не може належати лише одній ділянці.
ІІ. Встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)
7. Положення проекту Інструкції
Встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до розробленої та затвердженої в установленому порядку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), у разі коли власнику (користувачу) земельної ділянки видано документ, що посвідчує право на земельну ділянку, без виносу меж такої ділянки в натуру (на місцевість) та закріплення їх межовими знаками.
Зміст зауваження
Складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) є результатом встановлення меж, а не підставою для їх встановлення. Видача документу, що посвідчує право на земельну ділянку, без виносу меж такої ділянки в натуру (на місцевість), згідно чинного законодавства, неприпустима.
8. Положення проекту Інструкції
Підготовчі роботи включають збір та аналіз наявних документації із землеустрою, матеріалів інвентаризації земель, планово-картографічних матеріалів, правових підстав надання земельної ділянки у власність (користування), витягу з державного реєстру земель, відомостей про наявність спірних питань щодо меж земельної ділянки, перелік обмежень прав на земельну ділянку і наявні земельні сервітути, списків координат пунктів державної геодезичної мережі.
Зміст зауваження
Розроблення відповідної технічної документації, згідно статті 55 ЗУ «Про землеустрій» здійснюється відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів. Використання інших матеріалів (зокрема, витягу з державного реєстру земель, відомостей про наявність спірних питань щодо меж земельної ділянки, перелік обмежень прав на земельну ділянку і наявні земельні сервітути, списків координат пунктів державної геодезичної мережі) не вдається правомірним.
9. Положення проекту Інструкції
З метою створення зйомочної основи, необхідної для виконання робіт із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у єдиній системі координат, виконавці можуть отримувати у встановленому порядку від Державної служби геодезії, картографії та кадастру відомості про наявні пункти державної геодезичної мережі та геодезичних мереж згущення.
Зміст зауваження
Зазначене положення не містить норми. Слід прямо послатись на постанову КМУ від 25.03.1997 № 269 «Про затвердження Положення про порядок розпорядження картографічною інформацією» та наказ Мінприроди України вiд 20.09.2007 № 489 «Про затвердження Методики розрахунку плати за топографо-геодезичну та картографічну інформацію». надання інформації має здійснювати не Державна служба геодезії, картографії та кадастру, а Держкартгеофонд.
10. Положення проекту Інструкції
Для встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) виконавці можуть отримувати з бази даних автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі – АС ДЗК) каталоги координат та викопіювання з кадастрового плану.
Зміст зауваження
Виконавці мають каталоги координат та викопіювання з кадастрового плану як самої земельної ділянки, так і суміжних ділянок (адже будь-яка межа є спільною). Надання цієї інформації має здійснюватись не з даних АС ДЗК (які не мають документального статусу), а згідно даних Державного фонду документації із землеустрою, територіальними органами Держкомзему, відповідно до постанови КМУ від 17.11.2004 № 1553 «Про затвердження Положення про Державний фонд документації із землеустрою»
11. Положення проекту Інструкції
Основою для встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) в межах населених пунктів є документація із землеустрою щодо встановлення меж житлової та громадської забудови, яка може розроблятися у складі генерального плану населеного пункту, проектів розподілу територій та іншої містобудівної документації.
Зміст зауваження
У статті 55 ЗУ «Про землеустрій» йдеться про «межі житлової та громадської забудови», а не межі усіх ділянок в межах населених пунктів.
12. Положення проекту Інструкції
Топографо-геодезичні та землевпорядні роботи виконуються, а результати цих робіт оформлюються відповідно до Законів України «Про землеустрій», «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА 2.04-02-98), затвердженої наказом Укргеодезкартографії від 09.04.98 № 56, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 23.06.98 за № 393/2833 (із змінами).
Зміст зауваження
Доцільно зазначити посилання на наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 03.09.2001 № 295, яким затверджено Умовні знаки для топографічних планів масштабів 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500, що визначають усі вимоги до відповідних планово-картографічних матеріалів.
13. Положення проекту Інструкції
Камеральні роботи виконуються для опрацювання даних, отриманих в результаті проведених топографо-геодезичних та землевпорядних робіт і складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Зміст зауваження
Беззмістовне положення.
Технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає:
14. Положення проекту Інструкції
пояснювальну записку, яка містить опис місця розташування земельної ділянки, відомості про власника (користувача) земельної ділянки, відомості про виконавця, реквізити ліцензії, необхідної для виконання робіт, стислий опис виконаних робіт;
Зміст зауваження
Доцільно вказати відомості про суміжних власників землі (землекористувачів).
15. Положення проекту Інструкції
технічне завдання на встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (додаток 1);
Зміст зауваження
Технічне завдання є складовою частиною господарського договору, а регулювання господарських відносин не може бути предметом подібної інструкції.
16. Положення проекту Інструкції
заяву (клопотання) власника (користувача) земельної ділянки щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
Зміст зауваження
Підставою для встановлення меж може бути не лише клопотання власника (користувача), а й рішення суду та інші документи.
17. Положення проекту Інструкції
матеріали топографо-геодезичних, землевпорядних та камеральних робіт;
Зміст зауваження
Зміст цих «матеріалів» не деталізується, а це містить значні корупційні ризики щодо зловживання різними посадовими особами у частині визнання, або невизнання їх прийнятності. Це ж може бути підставою для наступних земельних спорів.
18. Положення проекту Інструкції
план меж земельної ділянки, складений за результатами кадастрової зйомки, на якому відображаються зовнішні межі земельної ділянки із зазначенням власників (користувачів) суміжних земельних ділянок, усі поворотні точки меж земельної ділянки, лінійні проміри між точками по межах земельної ділянки, межі вкраплених земельних ділянок із зазначенням їх власників (користувачів). За бажанням замовника, замість плану меж земельної ділянки може складатися кадастровий план земельної ділянки, на якому крім елементів, що відображаються на плані меж земельної ділянки, також відображаються річки, озера, канали, шляхи лісосмуги, інші елементи ситуації, межі будинків і споруд, розташованих на земельній ділянці, межі угідь і зон обмежень щодо використання земельної ділянки;
Зміст зауваження
План ділянки має бути складений у відповідності до діючих-нормативно правових актів у сфері топографо-геодезичної та картографічної діяльності. Зокрема, наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 03.09.2001 № 295, яким затверджено Умовні знаки для топографічних планів масштабів 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500, що визначають усі вимоги до відповідних планово-картографічних матеріалів. Або мають бути внесені зміни до цього наказу.
19. Положення проекту Інструкції
перелік обмежень прав на земельну ділянку і наявні земельні сервітути;
Зміст зауваження
Не вказано, який орган та на підставі яких документів надає подібний «перелік». Без деталізації норма містить корупційні ризики.
ІІІ. Закріплення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) межовими знаками
20. Положення проекту Інструкції
Межі земельної ділянки в натурі (на місцевості) закріплюються межовими знаками таких видів:
Зміст зауваження
Коректним є термін «форма», а не «вид».
21. Положення проекту Інструкції
вид І (додаток 3) – для закріплення меж земельних ділянок, які збігаються із шляховими спорудами, парканами, огорожами, фасадами будівель та іншими лінійними спорудами тощо, а також на асфальтованій або бетонній поверхні;
Зміст зауваження
Згідно ст. 55 ЗУ «Про землеустрій», якщо межі земельних ділянок в натурі (на місцевості) збігаються з природними та штучними лінійними спорудами і рубежами (річками, струмками, каналами, лісосмугами, шляхами, шляховими спорудами, парканами, огорожами, фасадами будівель та іншими лінійними спорудами і рубежами тощо), межові знаки можуть не встановлюватися.
22. Положення проекту Інструкції
вид ІІ (додаток 4) – для закріплення меж ділянок на ґрунтовому покриві або асфальтованій поверхні;
Зміст зауваження
Попередня форма знаку також призначена для «асфальтованої поверхні», що може призвести до неоднозначного тлумачення положень інструкції.
вид ІІІ (додаток 5) – для закріплення меж земельних ділянок на ґрунтовому покриві.
23. Положення проекту Інструкції
Кожний межовий знак має унікальний, що не повторюється по усій території України, номер, який присвоюється одноразово та залишається незмінним на весь час існування межового знаку.
Зміст зауваження
Положення некоректне, оскільки при відновленні втраченого межового знаку (як фізичного об’єкту), на його місце доцільно встановити межовий знак із таким же номером.
24. Положення проекту Інструкції
Межові знаки встановлюються у точках повороту меж земельної ділянки, але не рідше ніж через 200 метрів. Мінімальна відстань між межовими знаками не повинна меншою, ніж 1 м.
Зміст зауваження
Обґрунтованість цифр у 200 метрів та 1 метр викликає певні сумніви.
25. Положення проекту Інструкції
Місцезнаходження межових знаків підлягає обов’язковій прив’язці до пунктів державної геодезичної мережі.
Зміст зауваження
Некоректне формулювання. Слід вести мову про фіксацію координат межового знаку у державній системі координат.
26. Положення проекту Інструкції
Середньоквадратична похибка місця знаходження межового знака відносно найближчих пунктів державної геодезичної мережі, геодезичних мереж згущення, міських геодезичних мереж не повинна перевищувати:
Зміст зауваження
Зазначене положення унеможливлює застосування глобальних супутникових навігаційних систем для встановлення координат межових знаків, що призведе до невиправданого зростання вартості відповідних топографо-геодезичних робіт.
27. Положення проекту Інструкції
Межові знаки можуть додатково прив’язуватися, шляхом проведення лінійних промірів, до кутів будинків і споруд, центрів люків оглядових колодязів, опор ліній електропередачі й зв'язку, інших твердих контурів.
Зміст зауваження
Подібні способи «прив’язки» не можуть мати офіційного характеру, а тому їх застосування може мати лише допоміжний характер.
28. Положення проекту Інструкції
Встановлення межових знаків здійснюється способом, що забезпечує оптимальну можливість їх зберігання і створює якомога менше перешкод для руху пішоходів і транспортних засобів.
Зміст зауваження
Положення декларативне і беззмістовне, а також не містить критеріїв «оптимальності», що може призвести до неоднозначних тлумачень інструкції.
29. Положення проекту Інструкції
У місцях, де встановлення межових знаків може створювати незручності у використанні земель, встановлюються приховані межові знаки які закладаються на глибину не меншу 0,65 м від поверхні землі (ґрунту).
Зміст зауваження
Якщо це четверта форма межових знаків, то її слід окремо описати. Незрозуміло, яку роль вони повинні відігравати, якщо сам їх пошук має здійснюватись із проведенням геодезичних робіт, аналогічних відновленню.
30. Положення проекту Інструкції
Межі земельних ділянок, що виділяються власникам земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості), закріплюються межовими знаками кожна окремо у разі використання таких земельних ділянок їх власниками самостійно.
Зміст зауваження
Неправомірне положення. Власники земельних ділянок не мають достатніх технічних можливостей та кваліфікації для вчинення подібних техніко-юридичних дій.
31. Положення проекту Інструкції
Вибір виду межового знаку та глибини його закладки здійснюється власником (користувачем) земельної ділянки з урахуванням місцевих кліматичних, фізико-геологічних умов і вимог цієї Інструкції.
Зміст зауваження
Більш коректно, якщо відповідне рішення буде прийматися фахівцем. У власника (користувача) критерій один – найбільш дешева конструкція.
33. Положення проекту Інструкції
З метою забезпечення схоронності підземних кабельних ліній зв’язку, електромереж, водопроводів, каналізації, газових мереж тощо перед початком виконання робіт із закріплення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) межовими знаками, встановлення яких вимагає проведення земляних робіт на глибині більше ніж 0,3 м, необхідно узгодити можливість їх виконання з відповідними організаціями власниками (балансоутримувачами, користувачами) зазначених інженерних мереж.
Зміст зауваження
Слід вказати спосіб вирішення ситуації, коли відсутня можливість встановлення межового знаку у зв’язку із зазначеними причинами.
Межові знаки не встановлюються:
34. Положення проекту Інструкції
у спільних точках повороту меж суміжних земельних ділянок, на яких раніше встановлено межові знаки. У такому випадку номер раніше встановленого межового знака використовується для опису кожної суміжної земельної ділянки (суміжних земельних ділянок) у складі відповідної документації із землеустрою та у складі відповідних записів Єдиного реєстру межових знаків;
Зміст зауваження
Ведення Єдиного реєстру межових знаків не передбачене чинним законодавством.
35. Положення проекту Інструкції
в місцях, де їх установка неможлива. У такому випадку точки повороту меж земельної ділянки можуть позначатися маркуванням фарбою тощо.
Зміст зауваження
Подібне маркування не має жодних юридичних наслідків, а тому беззмістовне.
37. Положення проекту Інструкції
Закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється виконавцем у присутності представника територіального органу Держкомзему, власника (користувача) земельної ділянки, власників (користувачів) суміжних земельних ділянок або їх представників.
Зміст зауваження
Не зовсім зрозуміло, навіщо необхідна присутність представника територіального органу Держкомзему і які повноваження на нього покладаються. Він не несе відповідальності за якість робіт, що виконуються суб’єктами господарювання і не є стороною процесу погодження меж. Тому його участь слід виключити.
38. Положення проекту Інструкції
Повідомлення власників (користувачів) суміжних земельних ділянок здійснюється виконавцем завчасно, не пізніше ніж за п’ять робочих днів до початку робіт із закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Зміст зауваження
Незрозуміло, ким здійснюється таке повідомлення, чи відкладається погодження меж при наявності у суміжника поважних причин відсутності (хвороба, відрядження, перебування за кордоном, виїзд в інший населений пункт тощо). Хто має оплачувати прибуття суміжника?
39. Положення проекту Інструкції
Повідомлення надсилається рекомендованим листом, кур’єрською поштою, телеграмою чи за допомогою інших засобів зв’язку, які забезпечують фіксацію повідомлення
Зміст зауваження
Слід конкретизувати спосіб «фіксації» повідомлення. Чи є фіксацією телефонограмма або СМС-повідомлення? Звідки слід взнати персональні відомості про суміжників?
40. Положення проекту Інструкції
Власники (користувачі) суміжних земельних ділянок місцезнаходження яких невідоме, повідомляються про час проведення робіт по закріпленню межовими знаками поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) через оголошення у пресі. З опублікуванням оголошення власники (користувачі) суміжних земельних ділянок вважаються повідомленими про час проведення робіт по закріпленню межовими знаками поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Зміст зауваження
У якій пресі має бути розміщене повідомлення? Загальнодержавній, регіональній або місцевій. Як бути із суміжниками, які перебувають за кордоном?
41. Положення проекту Інструкції
Передача межових знаків на зберігання власнику (користувачу) земельної ділянки здійснюється за актом прийомки-передачі межових знаків на зберігання.
Зміст зауваження
Межовий знак розмежовує принаймні дві ділянки, а тому його слід передавати на спільне зберігання обом суміжникам.
42. Положення проекту Інструкції
Власник (користувач) земельної ділянки попереджається про відповідальність за знищення переданих межових знаків на зберігання
Зміст зауваження
Попереджені мають бути обидва суміжники.
43. Положення проекту Інструкції
Власник (користувач) земельної ділянки несе відповідальність за знищення межових знаків відповідно до законодавства.
Зміст зауваження
Декларативне положення.
ІV. Відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)
44. Положення проекту Інструкції
При повній (частковій) втраті в натурі (на місцевості) межових знаків, їх пошкодженні, яке унеможливлює використання межових знаків, власник (користувач) земельної ділянки зобов’язаний протягом одного місяця з дня виявлення їх втрати (пошкодження) вжити заходи щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та поновлення межових знаків.
Зміст зауваження
Неправомірна вимога. Вона не передбачена законодавством, а тому подібного обов’язку у власників (користувачів) земельних ділянок немає. При втраті (пошкодженні) межових знаків, що відбулися не з вини власника (землекористувача), відповідне правопорушення має бути розслідуване правоохоронними органами, а витрати по усуненню порушення має нести правопорушник.
45. Положення проекту Інструкції
Відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі раніше розробленої та затвердженої в установленому порядку документації із землеустрою або відомостей з бази даних АС ДЗК. У разі відсутності такої документації та відомостей розробляється технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), на підставі якої здійснюється встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Зміст зауваження
Оскільки дані АС ДЗК не мають документального характеру і не можуть використовуватись у юридично-значимих діях, слід використовувати виключно дані Державного фонду документації із землеустрою, які мають документальний характер.
46. Положення проекту Інструкції
У разі неможливості виявлення дійсних меж їх встановлення здійснюється за фактичним використанням земельної ділянки. Якщо фактичне використання ділянки неможливо встановити, то кожному виділяється однакова за розміром частина спірної ділянки.
Зміст зауваження
Норма неправомірна і містить надзвичайні корупційні ризики, адже фактично може використовуватись для легалізації самовільних захоплень земельних ділянок. Земельні спори мають вирішуватися виключно у спосіб, передбачений главою 25 ЗКУ.
47. Положення проекту Інструкції
У випадках, коли в такий спосіб визначення меж не узгоджується з виявленими обставинами, зокрема з встановленими розмірами земельних ділянок, то межі визначаються з урахуванням цих обставин.
Зміст зауваження
Надзвичайно декларативна та неконкретна норма. Відсутність деталізації подібних «обставин» містить надзвичайні корупційні ризики.
48. Положення проекту Інструкції
V. Єдиний реєстр межових знаків
Зміст зауваження
Зазначений реєстр не передбачений чинним законодавством, а тому його створення і ведення явно неправомірне. Правовий режим АС ДЗК не визначений на рівні законодавства, а тому включення до неї яких би то не було реєстрів, дані яких мають юридичне значення, неправомірне. Делегування господарюючому суб’єкту яких би то не було функцій щодо ведення державних реєстрів, надання доступу до них (очевидно, на платній основі) без законодавчих підстав є грубим порушенням статті 15 та 16 ЗУ «Про захист економічної конкуренції» і свідчить про наміри Держкомзему як органу влади вчинити антиконкурентні дії.
Положення розділу «V. Єдиний реєстр межових знаків» проекту Інструкції в цілому слід вважати неправомірними і такими, що призведуть до порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
VІ. Прикінцеві положення
49. Положення проекту Інструкції
Виконання робіт із встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками здійснюється за рахунок замовника відповідних робіт.
Зміст зауваження
Вимога декларативна і не може бути дотримана, коли, наприклад, відновлення меж здійснюється за рішенням суду.
50. Положення проекту Інструкції
Організацію постачання межових знаків забезпечує Держкомзем.
Зміст зауваження
Пряме порушення постанови КМУ від 19.03.2008 № 224 «Про затвердження Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів». Постачати відповідні знаки мають їх виробники, суб’єктам господарювання, що виконують відповідні землевпорядні та топографо-геодезичні роботи.
51. Положення проекту Інструкції
Постачальником межових знаків (далі – постачальник) є визначене Держкомземом державне підприємство, що належить до сфери його управління.
Зміст зауваження
Пряме і грубе порушення ЗУ «Про захист економічної конкуренції» (стаття 15). Незаконною є будь-яка дія, спрямована на централізований розподіл товарів, а також розподіл ринків між суб'єктами господарювання за територіальним принципом, асортиментом товарів, обсягом їх реалізації чи закупівель або за колом споживачів чи продавців.
52. Положення проекту Інструкції
Передача межових знаків між виконавцями забороняється. У разі припинення дії ліцензії на проведення робіт із землеустрою межові знаки підлягають поверненню виконавцем постачальнику протягом десяти робочих днів з дня припинення дії ліцензії.
Зміст зауваження
Вимога неправомірна. Законодавство не забороняє суб’єктам господарювання мати у власності межові знаки.
53. Положення проекту Інструкції
Межові знаки, передані від одного виконавця до іншого або не повернуті у встановлений термін вважаються анульованими.
Зміст зауваження
Незрозуміло, як можна анулювати матеріальну річ. Можна анулювати номер, але не сам знак.
54. Положення проекту Інструкції
Наданню витягів відповідно до пункту 3 Порядку здійснення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2009 № 439, передує перевірка відокремленими структурними підрозділами адміністратора встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками.
Зміст зауваження
Вимога явно неправомірна і суперечить як вимогам ЗКУ, так і самій постанові КМУ від 06.05.2009 № 439. Положення містить надзвичайні корупційні ризики і призведе до створення корупційного бар’єру при набутті прав на земельні ділянки в Україні.
Зважаючи на викладене, Земельна спілка України вважає запропонований Держкомземом проект наказу цього комітету «Про затвердження Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками» неприйнятним і таким, що суперечить чинному законодавству. Прийняття цього наказу містить надзвичайні корупційні ризики і приведе до порушення законодавства України про захист економічної конкуренції.
Ми вважаємо, що викладена нами позиція щодо неприйнятності проекту Інструкції достатньо обґрунтована. Зважаючи на це, ми рекомендуємо Держкомзему відмовитись від прийняття наказу «Про затвердження Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками» у запропонованій редакції.
Розробку наказів Держкомзему про форму межових знаків та порядок відновлення меж земельних ділянок доцільно підготувати за участі землевпорядних громадських та професійних організацій, а також провідних науковців. Проекти цих наказів варто попередньо розглянути на засіданнях Науково-технічної ради Держкомзему та Громадської ради при Держкомземі.
Земельна спілка України офіційно поінформує про свою позицію з приводу проекту Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками її розробника – Держкомзем, а також Держкомпідприємництва, Міністерство юстиції України та Антимонопольний комітет України.
Чинним законодавством України передбачено, що видачі правовстановлюючих документів на земельну ділянку передує виділення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості). Проте фактично ці роботи не проводилися. По-перше, через те, що земельна реформа тривалий час проводилася спонтанно, по-друге, що земля останнім часом стала основним джерелом надходження як легальних, так і нелегальних прибутків. Тому сьогодні постала гостра проблема із встановленням меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками.
Саме цій проблемі була присвячена тематична зустріч директора Департаменту земель несільськогосподарського призначення та землеустрою територій Держкомзему Олександра Краснолуцького та генерального директора Центру державного земельного кадастру Олександра Філатова із представниками засобів масової інформації, яка відбулася у Держкомземі.
Як зазначив Олександр Краснолуцький, такі повноваження делеговані Земельним кодексом України Держкомзему. Щоб виправити ситуацію, він розробив проект Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, з яким можна ознайомитися на сайті Держкомзему і надати свої зауваження і пропозиції.
Проте, наголосив керівник департаменту, деякі громадські організації необґрунтовано розкритикували цю Інструкцію, вбачаючи в ній корупційні дії. Якщо ми не будемо встановлювати меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) і закріплювати їх межовими знаками, то саме там будуть корупційні дії, - підкреслив директор Департаменту. Бо така ситуація буде вигідна підприємствам, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Це дасть їм можливість заробляти на земельних спорах. Власники ділянок по-новому замовлятимуть розробку землевпорядної документації, а підприємства по-новому показуватимуть, де межі земельної ділянки. За відсутності межового знака межа через певний час може губитися. Тому навколо цієї Інструкції й точиться гостра дискусія.
Держкомзем стоїть на позиції, що як державний орган він повинен захищати власників земельних ділянок, землекористувачів, які повинні знати, де знаходиться їх земельна ділянка.
«Ми плануємо, щоб кожен межовий знак мав свій індивідуальний номер і відповідно не було плутанини. Щоб власник міг чітко захищати своє конституційне право – право приватної власності», - наголосив директор Департаменту земель несільськогосподарського призначення та землеустрою територій Олександр Краснолуцький.
За словами Олександра Філатова, Центр державного земельного кадастру в контексті впровадження цієї Інструкції свою роль бачить саме в тому, щоб у складі державного реєстру земель вести облік межових знаків. Тобто, щоб не просто серед технічної документації мати акт про перенесення або відновлення меж земельних ділянок, чим фактично закріплено відповідальність землевласника або землекористувача за ті межові знаки, які насправді в нього не встановлені, а необхідно виносити їх в натуру, закріпляти відповідними знаками вже встановленого зразка.
Інструкція 1993 року вбачає лише встановлення меж адміністративно-територіальних утворень. Ми ж ведемо мову про межі земельних ділянок, а не про межі цих утворень. Центр державного земельного кадастру, звичайно, у складі державного реєстру земель буде вести відповідний облік цих межових знаків. І це буде робитися на безоплатній основі. При цьому Центр, як й інший суб’єкт господарської діяльності, який має відповідні ліцензії, у тому числі, і на проведення геодезичних і землевпорядних робіт, може брати участь у відновленні меж земельних ділянок, де втрачені межові знаки, і отримувати відповідну плату, як це передбачено розмірами земельно-кадастрових робіт. Це приблизно на рівні 54 гривень за вартість самого межового знака, і, залежно від категорії, за саме проведення робіт – від 50 до 150 гривень…
При цьому Олександр Філатов підкреслив: для юридичних і фізичних осіб ціна буде однакова. І додав, що встановлення межових знаків потрібно проводити під час виготовлення технічної документації. Тобто, громадянин який вперше оформляє державний акт, водночас буде отримувати межовий знак. Це буде робитися в обов’язковому порядку і в натурі, і на місцевості. При втраті чи знищенні межового знака будуть вживатися відповідні адміністративні санкції, але водночас буде і відповідна процедура його поновлення. Інструкція передбачає, що реєстр межових знаків на безоплатній основі, в даному випадку, у складі державного реєстру земель, окремим модулем буде вести Центр ДЗК. «Ми таку інформацію будемо мати і на вимогу юридичних чи фізичних осіб будемо її надавати», - зазначив керівник Центру.
Олександр Філатов також наголосив, що крім Центру ДЗК, право виконувати ці роботи мають абсолютно всі ліцензіати - майже 3 тисячі по всій території України. При цьому у більшості випадків ліцензіати, як правило, закладають це в кошторисну вартість виконання відповідних робіт, але, на жаль, цього насправді не відбувається.
Згідно із Інструкцією, ці знаки мають бути певного зразка і мають бути винесені в натурі. Це назавжди зніме питання судових або інших спорів, які виникають переважно у межах населених пунктів. Хоча подібні ситуації трапляються і за межами населених пунктів.
«До Центру державного земельного кадастру також надходить багато звернень з приводу самозахоплень. Ми даємо певні роз’яснення. Але до цього часу нормативно-правова база не давала можливості врегулювати це важливе питання. Ми дякуємо Держкомзему за ініціативу. Думаю, що громадяни матимуть лише позитив від цього рішення», - сказав на завершення Олександр Філатов.